Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
Rekeningrijden kan werkende Nederlanders flink in de portemonnee treffen, zo vreest vakbond CNV. De aanstaande overheidsmaatregel, die naar verwachting in 2030 van kracht zal worden, kan volgens berekeningen van de vakbond miljoenen mensen honderden euro’s per maand extra kosten.
Hoewel het CNV begrip heeft voor de noodzaak om de CO2-uitstoot te verminderen, is het van mening dat werknemers niet de lasten van deze maatregel zouden moeten dragen. Dit standpunt werd naar voren gebracht door CNV-voorzitter Piet Fortuin.
Nog onduidelijk wat rekeningrijden exact kost
Op dit is nog onduidelijk wat rekeningrijden kost. Volgens het CNV zal binnenkort het volledige wetsvoorstel worden gepresenteerd. Al kan dit in praktijk nog wel eens lang duren.
De vakbond schat in dat mensen die een doorsnee auto bezitten al snel zo’n 300 euro extra per maand aan brandstofkosten zullen moeten betalen als rekeningrijden wordt ingevoerd. Daaraan voegt de vakbond toe: “Hoe hoger de CO2-ambitie van het kabinet, hoe meer werkenden bijbetalen.”
Een extra belastingvrije kilometervergoeding
Om deze reden pleit het CNV voor een compensatie voor werknemers in de vorm van een extra belastingvrije vergoeding. Dit betekent een bedrag van ongeveer 30 cent per kilometer. Dit bedrag wordt dan door werkgevers uitgekeerd. Hoe de overheid met de zorgen van de vakbond en de werkende Nederlanders omgaat, zal de toekomst uitwijzen. Vooralsnog is er weinig bekend over de plannen rondom rekeningrijden.
Rekeningrijden lijkt erg eerlijk, maar dit blijkt in de praktijk toch niet zo te zijn. In dit artikel leggen we uit waarom rekeningrijden eerlijk lijkt, maar niet eerlijk is.
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit