Renault Austral is meer dan een hertekende Kadjar
Met de Austral presenteert Renault een nieuwe SUV met een kakelverse naam. Hij gaat de positie van de inmiddels zeven jaar oude Kadjar innemen en valt zodoende tussen de Arkana en nog af te lossen Koleos in. Vanaf de herfst is de Renault Austral leverbaar, en dit zijn de belangrijkste details.
Voor Renault is de lancering van de Austral van groot belang en tezamen met de Mégane E-Tech Electric de belangrijkste lancering van de afgelopen twee jaar. Beide vallen namelijk in het grootste Europese autoklasse, het zogeheten C-segment. Maar waar de Mégane zich profileert in de klasse van specifiek als elektromodel ontwikkelde hatchbacks, daar opent de Austral de aanval in het razend populaire en snel groeiende C-SUV-segment. Voor de Mégane is alles nieuw, voor de Austral ligt er al een basis in de vorm van de Kadjar. Maar de bestaande SUV heeft geen potten kunnen breken en dus rust er een zware taak op de schouders van de nieuwkomer. Overigens is het model niet elektrisch.
In alle richtingen gegroeid
De SUV is compleet nieuw. Hij staat op de bodemsectie CMF-CD, waarop geen Renault eerder verscheen. Het is het platform dat in samenwerking met Nissan en Mitsubishi tot stand is gekomen en reeds onder de Nissan Qashqai wordt gebruikt. Het is lichter, compacter en langer. De vloer geeft de Renault Austral een 2 cm langere wielbasis ten opzichte van de Kadjar, die 6 cm korter, 1 cm smaller en 2 cm lager is. Toch zijn er overeenkomsten in het ontwerp tussen de twee generaties, al hoort Renault dat niet graag. De fabrikant spreekt van een revolutie, waarbinnen enkele kenmerkende details van de Kadjar behouden zijn gebleven. Zo heeft ook de Austral een knik in de schouderlijn ter hoogte van de C-stijl.
Te veel afgerond
Sterk afwijkend zijn de lichtunits met daarin verwerkt kunststoffen roosters die aansluiten op de grote, kloeke grille. Het rooster kent een blokjespatroon die voor een robuuste uitstraling moeten zorgen. De Kadjar werd door velen als te soft ervaren, wat te wijten was aan de afgeronde carrosseriedelen en lijnen. Een ontwerper geeft aan dat de Kadjar te snel getekend is om zodoende te rap op een veranderende markt in te spelen. De Austral kent dan ook scherpe plooien in de wielschermen en motorkap om de auto iets stoerder te laten lijken. Zoals de lichtunits voor in C-vorm zijn, kennen ze ook achter die vorm. Het is een signatuur van Renault, waarbij het binnenwerk specifiek voor de Renault Austral is om de auto een eigen gezicht te geven.
Android met Google Assistent
Binnenin zet de Renault Austral de grootste ontwerpstap voorwaarts in vergelijking met de Kadjar. Digitalisering zorgt voor twee schermen, een van 12,3-inch achter het stuurwiel en een van 12-inch centraal in het dashboard. Via een Android-besturingssysteem kan het centrale scherm naast het aanraken met de vinger ook via spraak (Google Assistent) worden bediend. Het navigatiesysteem is Google Maps. Alle informatie is in de schermen ondergebracht, alsmede in het optionele head-up display van 9-inch. De Austral beschikt uiteraard over alle hedendaagse door de Europese Commissie opgelegde systemen als een 360 graden-camera, remingreep bij kruisend verkeer achter, parkeerhulp, intelligente cruise control, intelligente snelheidsbegrenzer, dodehoekassistent en rijstrookassistentie voor de snel afgeleide chauffeurs.
Selectiehendel automaat is stengel
Gedwongen door de strafbelasting bpm op basis van de papieren CO2-waarde bestaat het motorenprogramma in Nederland uit louter driecilindermotoren. De inhoud van de turbomotor bedraagt 1,2 liter. In combinatie met een 48V-boordsysteem levert de basismotor 130 pk. De Hybrid-versie komt tot 160 en 200 pk, afhankelijk van de geleverde software. De 1,3-liter viercilinder steekt de grens niet over en diesels worden geheel niet aangeboden. Afhankelijk van de krachtbron is een handbak of automaat leverbaar. De keuze voor de transmissie bepaalt de vorm van de middenconsole in het interieur. Bij de automaatversie is de selectiehendel als satelliethendel op de stuurkolom bevestigd, waardoor tussen de stoelen meer bagageruimte voorhanden is. Renault levert 35 liter aan vakken.
Vierwielbesturing 4Control
De Austral komt er alleen als voorwielaandrijver. Afgezien van de geringe vraag naar vierwielaandrijving is de batterij van de (Mild) Hybrid-aandrijflijn zo gesitueerd dat dat een as naar de achterwielen in de weg staat. Het accupakket ligt onder de voorstoelen. Toch zit er verschil in bagagevolume, wat voorkomt uit de montage van de 12V-accu. De bak meet 500 liter in de Mild Hybrid-uitvoering. Voor de Hybrid is dat 70 liter minder. Dat verschil is goed te maken door voor een verschuifbare achterbank te kiezen. Met de tweede zitrij 16 cm naar voren slokt de laadruimte 75 liter meer aan spullen. Het laadvolume komt op 1525 liter wanneer de achterbank plat ligt. Overigens heeft de optioneel verkrijgbare 4Control geen invloed op het bagagevolume. Met die voorziening draaien de achterwielen tot 50 km/h precies 5 graden in tegengestelde richting van de voorwielen. Volgens de fabrikant scheelt dat 1,3 meter in draaicirkel: 10,1 tegen 11,4 meter!
Renault Austral leverbaar
De in Spanje te bouwen Austral komt in de herfst op de Nederlandse markt. Tegen die tijd maakt Renault Nederland ook het definitieve leveringsprogramma bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?