Renault en Fiat willen fuseren
Renault en Fiat Chrysler willen in het huwelijksbootje stappen, zo hebben de twee autobouwers bekend gemaakt. De twee concerns voeren al geruime tijd gesprekken.
Mocht de fusie doorgang vinden, de Europese Commissie moet er nog toestemming voor geven, dan ontstaat de op twee na grootste autobouwer ter wereld. De gezamenlijke productie stijgt tot 8,7 miljoen stuks, waarmee het alleen Volkswagen en Toyota voor zich moet dulden. Tot het Renault-label behoren ook Dacia, Renault Samsung Motors en Alpine. Onder de vlag van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vallen onder andere Jeep, Alfa Romeo, Fiat en Dodge. Na de fusie krijgt zowel Renault als FCA 50% van de aandelen.
Synergievoordelen
Dat de twee partijen al geruime tijd met elkaar in gesprek zijn, bewijst enkele uitspraken van de twee concerns. Er wordt reeds gemeld dat er na de fusie geen fabrieken worden gesloten en dat de synergievoordelen meer dan 5 miljard euro hoger ligt dan de bestaande alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi oplevert. FCA geeft aan dat nieuwe producten in een kortere tijd ontwikkeld kunnen worden.
Zwaar verstoord
Renault werkt al uitvoerig samen met Nissan, waarin de Fransen een aandeel van 43,4 procent bezitten. De Japanners hebben 15% van de aandelen van Renault in handen. De samenwerking tussen de twee concerns is in de afgelopen maanden zwaar verstoord door de arrestatie van de gezamenlijke topman Carlos Ghosn. Renault zou met Nissan willen fuseren, maar de Japanse partner zou dat niet zien zitten. Binnen de alliantie is ook Mitsubishi ingebracht, waarin Nissan sinds eind vorig jaar een deelneming heeft. De alliantie verkocht afgelopen jaar 10,76 miljoen auto’s, terwijl FCA net onder de vijf miljoen stuks bleef. De cumulatieve afzet van de fusie inclusief partners maakt het bedrijf de grootste autobouwer ter wereld.
Overnamekandidaat
Fiat Chrysler bevindt zich al jaren in zwaar weer. De focus binnen het bedrijf ligt op de merken Alfa Romeo, Maserati en Jeep. De ‘eigen’ labels Fiat en Chrysler worden ondergesneeuwd en introduceren nauwelijks nieuwe modellen. FCA is al geruime tijd op zoek naar een overnamekandidaat. Gesprekken in China liepen op niets uit. Volgens geruchten praatte FCA ook met Hyundai en PSA Group met Peugeot en Citroën.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace