Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
De Europese auto-industrie ligt op z’n gat. De verkoop van elektrische auto’s valt tegen, de marges erop zijn klein en de concurrentie uit China is ijzersterk. Daarom zouden zelfs grotere concerns, zoals BMW, Renault en Stellantis, er nu over na om te gaan samenwerken. Al ontkennen ze dat stellig.
Van een fusie tussen BMW, Renault en Stellantis is geen sprake, maar doordat de drie het de laatste tijd duidelijk minder goed doen dan voorheen, gaan er geruchten rond over een potentiële samenwerking. De fabrikanten gaan waarschijnlijk over twee weken met elkaar om tafel zitten tijdens de autosalon van Parijs.
Het contract van Stellantis-topman Carlos Tavares loopt af in 2026, dus is het bedrijf op zoek naar een opvolger. Er wordt gefluisterd dat Luca de Meo, de huidige CEO van Renault, deze taak op zich gaat nemen. De Meo is naast CEO van Renault ook voorzitter van de ACEA, de belangenorganisatie van de Europese producenten. Volgens hem is een betere samenwerking in Europa belangrijk.
Samenwerking tussen Europese merken
Schaalvoordelen zouden het mogelijk maken om (elektrische) auto’s goedkoper te produceren. Dat is van groot belang voor de Europese merken, want de Chinese concurrentie heeft – onder meer door steun van de Chinese overheid – een flink kostenvoorbeel, waardoor ze de prijs van hun auto’s relatief laag kunnen houden.
Naar verwachting sluiten niet alleen Tavares van Stellantis en De Meo van Renault, maar ook Olivier Zipse van BMW aan bij het overleg in Parijs. Wat de samenwerking tussen de drie concerns gaat inhouden, is niet bekend, maar mogelijk gaat de Europese mededingingswet roet in het eten gooien.
Mochten BMW, Renault en Stellantis tot een overeenkomst komen, dan ontstaat het grootste verband in de geschiedenis van de auto-industrie ooit, met maar liefst twintig merken onder één paraplu. Tavares en De Meo hebben gereageerd op de geruchten, die door een Italiaanse krant naar buiten zijn gebracht. De heren zeggen dat er geen kern van waarheid in zit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit