Renault EZ-Ultimo: super-de-luxe en zelfrijdend
Renault is dit jaar helemaal op de elektrische en autonome tour. In maart presenteerde het Franse merk de EZ-Go, vorige maand de EZ-Pro en nu de super-de-luxe EZ-Ultimo.
Om heel even kort terug te kijken: de EZ-Go was een autonome stadsauto en de EZ-Pro een eveneens zelfrijdende bestelwagen. De EZ-Ultimo wordt door Renault omschreven als een “premium mobiliteitsoplossing”. Een deelauto voor premiumpubliek dus. Hij zou bijvoorbeeld als luxe shuttlebus of taxi kunnen worden ingezet.
Klassiek interieur
De EZ-Ultimo is dan ook fors. Hij is 5,8 meter lang, 2,2 meter breed en 1,3 meter hoog. Renault heeft hem heel chic in twee kleuren uitgevoerd: donkergroen en lichtgoud. Het interieur is buitengewoon fraai en doet zelfs wat klassiek aan. Instappen is een eitje, dankzij een enorme portier die naar voren schuift en een dakluik dat omhoog scharniert.
Verre toekomstvisie
Zoals bij zoveel elektrische auto’s ligt het accupakket van de EZ-Ultimo onder de cabinevloer. Renault geeft geen specificaties op van de aandrijflijn, maar daar gaat het bij zo’n verre toekomstvisie natuurlijk ook niet om. Wel weten we dat het gevaarte vierwielbesturing heeft, een enorme batterij aan camera’s en sensoren en een leeggewicht van maar liefst 1800 kilogram.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?