Renault gaat zich bezighouden met waterstof
Tot nu toe wilde Renault absoluut niet aan een auto op waterstof, maar recentelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat Jean-Dominique Senard, CEO van het merk, tot inkeer is gekomen. Waterstof zou wel eens de toekomst kunnen zijn voor de Franse autobouwer.
Op dit moment zijn de meeste elektrische auto’s BEV’s, oftewel Battery Electric Vehicles. Dat wil zeggen dat ze grote accu’s met zich meezeulen waarin een bepaalde hoeveelheid stroom opgeslagen wordt. Deze technologie is druk in ontwikkeling en wordt bijna met de dag beter, maar voor nu hebben de accubakken een aantal problemen. Ten eerste zijn accu’s erg zwaar waardoor het gewicht van een elektrische auto erg hoog wordt. Ook kunnen accu’s bij schade vlam vatten en lastig te blussen zijn. Daarnaast zijn de cellen vrij groot, kunnen ze maar een beperkte hoeveelheid stroom opslaan en duurt het opladen ervan nogal lang. En als laatste is de accu geen eeuwig leven beschoren. De dingen degraderen en kunnen steeds minder stroom opslaan. De oplossing voor dit alles lijkt dan ook waterstof.
Toekomst
Waarom waterstof? Omdat dit eigenlijk alle hiervoor genoemde problemen wegneemt bij een elektrische auto. En precies daarom denkt Jean-Dominique Senard nu ook dat zijn merk zich toch maar eens moet gaan bezighouden met waterstof. Dit vertelde hij in een interview met Caradisiac. Helaas geeft de CEO aan dat hij op dit moment nog geen concrete projecten met een waterstofaandrijving klaar heeft staan, maar dat dit in de toekomst wel moet gaan gebeuren.
Waterstofaandrijving staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar groeit hard. Steeds meer fabrikanten geven toe dat ze geïnteresseerd zijn in de technologie en enkele hebben ook al waterstofauto’s op de markt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. Maar voordat de aandrijving echt van de grond kan komen, moeten er nog wat kleine problemen opgelost worden. Zo is de infrastructuur voor het tanken nog onvoldoende aanwezig en zitten er nog wel eens wat kinken in de kabels bij het transport van het brandbare goedje. Het ging hierbij laatst goed mis in Noorwegen waar een tankstation ontplofte door een lek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche Taycan breekt record driften op ijs
-
Deze onopvallende snelle auto is gebruikt voor kunstroof Drents Museum
-
Deze merken roepen het vaakst auto’s terug om problemen
-
Opel Frontera is om eenvoudige reden goedkoper geworden
-
Pardon, hoeveel koppel heeft deze nieuwe offroad-Audi Q6 e-tron?!
-
Illegale drift in bekende Monaco-bocht komt rallyrijder duur te staan
-
Ben jij stoer en cool? Dan is dit automerk dringend op zoek naar jou
-
Chinese auto’s elektrisch? Deze Geely rijdt op alcohol
-
Dit kost de nieuwe Tesla Model Y in Nederland
-
Voyah Courage last van importheffingen: dit kost hij in Europa
-
Volkswagen krijgt mogelijk megaboete! En nu eens níét voor sjoemelen
-
Paniek! Géén V8 voor Audi RS 6-opvolger, maar er is hoop…