Niet de eerste, wel de beste? Renault Megane E-Tech Electric (Review)
Het is niet de eerste volledig elektrische volksauto, en ook zeker niet de laatste. Want we hebben al een ID.3 en over niet al te lange tijd een Peugeot 308 en een Opel Astra. Hoe goed deze Renault Megane is? Bekijk de video-review nu.
Bekende naam maar helemaal nieuw
Zo hebben we al een Mégane E-Tech en houden we die voorlopig ook nog. Renault gaat deze nieuwe volledig elektrische Megane leveren naast de PHEV met dezelfde naam. Simpelweg omdat nog niet iedereen al klaar voor een echte EV. Maar waar kijken we na bij deze Megane E-Tech naar? Een auto die meer is dan een hatchback, want hij is 1,50 meter hoog en daarmee meer een crossover. Hij heeft een lengte van 4,21 meter maar hij is ten opzichte van de concurrentie wel zo’n 100 kg in het voordeel, in zijn zwaarste versie weegt hij 1624 kg.
Meest gestelde vragen
De antwoorden op de meest gestelde vragen bij een EV dan. Wat is het bereik en wat is de accucapaciteit van deze Megane? Met de basisversie, de EV40, die 40 kWh heeft, moet je 300 km kunnen halen, de EV60 is de ‘dikste’ en die zou met zijn 60 kWh-accu goed zijn voor 470 km. Het spelletje wie de snelste is, is bij EV’s niet meer relevant, wel wie het snelste kan laden. En die laadsnelheid is bij de Megane E-Tech zeker oké, met een maximale AC-snelheid van 22 kW; aan de snellader (DC) zou je maximaal 130 kW kunnen halen.
Achter het stuur
Maar wat ervaar je achter het stuur van deze voorwielaangedreven Megane E-Tech Electric? Dat hij met een vermogen van 96 kW of 160 kW 130 pk of 220 pk) voldoende presteert want een topsnelheid van 160 km/h is mogelijk en een 0-100 km/h sprint is in 7,4 seconden achter de rug. In de cabine van de Renault zit je goed en zie je dat ze niet mee doen aan de trend van één of meerdere displays die samen een groot, kamerbreed instrumentenpaneel vormen. Bij deze Mégane betreft het een combinatie van schermen in een soort liggende L-vorm met centraal een grote staande display.
Wil je hele test lezen, abonneer je dan op Autovisie Magazine of koop hem in de winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Jos zijn Matra Jet 6 na 44 jaar nog steeds heeft
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
In de Bentley Continental GT Speed zit nog altijd genoeg… speed
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?