Renault Mégane R.S. Trophy-R: standaard met bandenrek
Met de Renault Mégane R.S. Trophy-R denkt de Franse autobouwer wel heel erg aan de liefhebbers van track days, want de snelle hatchback is niet alleen ontwikkeld met het oog op snelle circuittijden, de Trophy R beschikt zelfs over een speciaal frame voor een bandenkoffer!
En dat zijn niet zomaar wielen, voor de Renault Mégane R.S. Trophy-R zijn speciaal carbon fiber wielen ontwikkeld. De fabrikant roemt nu de keuze voor de vijfdeurs carrosserie -een driedeurs Mégane bestaat van de huidige generatie niet-, aangezien je via de achterportieren makkelijk bij de extra set wielen kan. Liefhebbers kunnen zo hun extra schoeisel met de specifiek door Bridgestone ontwikkelde R.S.-banden veilig en praktisch meenemen naar track days of wanneer zij een bezoek brengen aan de Nordschleife.
Nordschleife
Laatstgenoemde baan rond het Duitse plaatsje Nürburg is de speeltuin voor de Mégane R.S. Trophy-R. Het is dé locatie waar je dagelijks tal van edities van voorgaande R.S.-generaties ziet rijden. Zonder twijfel staat er eind dit jaar al een exemplaar van de nieuwste editie voor de slagboom. De Renault Mégane R.S. Trophy-R is er gevormd. Afgelopen april al toog Renault zelf met de hot hatch naar de dik 20 km lange baan en toen liet de testrijder al de snelste ronde voor een voorwielaangedreven straatauto noteren. Aan het koperspubliek om de genoteerde tijd te evenaren of te verbeteren, al heeft Renault dat uit veiligheidsoverwegingen liever niet.
Handbak
Wat heeft Renault gedaan om de 262 km/h snelle en van stilstand tot 100 km/h in 5,4 tellen accelererende Mégane R.S. Trophy-R tot het lievelingetje van track days te maken? Als uitgangspunt is de nog verse Trophy-uitvoering genomen en dat betekent dat de 1,8 liter viercilinder turbomotor 300 pk aan de voorste wielen afgeeft. Aan het blok koppelt Renault ook nu een handgeschakelde zesbak. De voor de Trophy optioneel beschikbare automatische transmissie met dubbele koppeling is op de R-uitmonstering niet verkrijgbaar. Dit om de doodeenvoudige reden dat de R.S. Trophy-R-kopers hun auto in de meest ultieme en extreme versie wensen en een automaat zwaarder is dan een handbak.
Gewichtsreductie
Bij de Mégane R.S. Trophy-R draait alles om prestaties. In plaats van nog meer vermogen uit de 1.8-turbomotor te halen, hebben de Renault-ingenieurs het wagengewicht gereduceerd. Hierdoor hoeft de krachtbron minder massa in beweging te brengen. In totaal is er 130 kg aan gewicht geloosd. Een deel door overtollige zaken achterwege te laten, een deel door voor andere materialen te kiezen. Waar de Trophy een vijfzitter is, daar stelt de Trophy-R het met twee zitplaatsen. Op de plek van de achterbank bevindt zich nu een buizenframe annex wielenrek. De achterportieren zijn nog steeds bruikbaar, maar het ruitmechanisme is achterwege gelaten. Sowieso is het glas dunner, wat weer gewicht scheelt. De vloer in de bagageruimte -die nu dus extra groot is- is lichter dan gebruikelijk en vermeldt de letter R om het verschil met de reguliere Trophy te benadrukken.
Instelbare dempers
Aan technische zijde schrapte Renault de meesturende achteras (- 38 kg!) en monteert het een aangepaste voorwielophanging met instelbare dempers van Öhlins. Om meer dan 6 kg aan gewicht te lozen wordt de uitlaat van de hand van Akrapovic van titanium gemaakt en zet Renault de Trophy-R op nog eens 2 kg lichtere wielen ten opzichte van de Trophy. Deze kunnen optioneel vervangen worden door weer 2 kg lichtere carbon fiber-wielen. Binnenin is de afvalkuur voortgezet door naast de achterbank (- 25,3 kg) te verwijderen de voorstoelen te vervangen door zetels van Sabelt. De met alcantara beklede kuipstoelen wegen 7 kg minder, jawel, per stoel! Driepuntsgordels zijn standaard, maar voor wie dat wil kunnen zespuntsharnass gordels worden geplaatst.
Carbon diffuser
Aan de buitenzijde wijkt de Renault Mégane R.S. Trophy-R af door zijn carbon-composiet motorkap (- 8 kg), de wielen, een aerodynamisch opnieuw gevormde bumper met optionele luchtinlaten in plaats van lichtpitjes, een carbon diffuser en het ontbreken van een achterwisser.
Carbon keramisch pakket
Renault biedt dertig personen van de totaal 500 beschikbare auto’s de mogelijkheid het gewicht verder te reduceren door een carbon keramisch-pakket aan te bieden. Het bestaat uit carbon keramische remschijven op de vooras (390 mm doorsnee) en dynamische luchtinlaten in plaats van de lichtpitjes in de onderbumper.
Levering
Renault Nederland heeft enkele exemplaren van de Mégane R.S. Trophy-R toegewezen gekregen. Deze herfst komen de eerste wagens deze kant op. Het gros van de productie gaat naar Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Japan.
VIDEO RENAULT MEGANE R.S. TROPHY
Autovisie-redacteur Dries van den Elzen stapt achter het stuur van de Renault Megane R.S. Trophy.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten