Renault Morphoz laat elektrische toekomst Renault zien
Renault onthult vandaag zijn nieuwe conceptcar: de Morphoz. Die auto is enorm futuristisch, maar laat wel veel concrete elementen van toekomstige modellen van de Franse fabrikant zien.
Even terug meldde La Losange al dat het de Morphoz mee zou nemen naar Genève. Die zou volgens het merk de visie op ‘de mobiliteit van de toekomst’ laten zien een voorbode zijn op de nieuwe elektrische auto´s van de komende jaren.
Toekomstmuziek
Maar wie ontdekt wat the party piece van deze Morphoz is, zal al snel denken dat het hier om verre toekomstmuziek gaat. Het model heeft namelijk een zogenoemde ‘Travel Extender’. Die maakt het mogelijk dat de Morphoz zichzelf als het ware kan uitrekken. Met een druk op de knop schuift de neus een deel uit vanaf de A-stijl. Daardoor is er ruimte voor een extra accupakket van 50 kWh, waarmee de auto een veel groter elektrisch bereik heeft. Aan de andere zijde rekt ook de kont zich uit, zodat er een grotere binnenruimte ontstaat. Op die manier hebben de passagiers meer ruimte en meer comfort tijdens een langere rit. Gebruik je de auto weer in de stad, dan kan de Morphoz zich dus weer ‘verkleinen’. Dan wordt dus ook de extra batterij verwijderd, waardoor de auto het moet doen met de oorspronkelijke 40 kWh.
Dat klinkt als een goed idee, maar dus ook als een functie voor in de verre toekomst. Toch is er al een bedrijf dat een vergelijkbare tactiek hanteert. Het Chinese Nio heeft in het thuisland een netwerk van stations uitgerold waar klanten het volledige accupakket van hun auto kunnen wisselen. Op die manier heeft de EV heel snel een volle accu. Veel fabrikanten geloven echter niet in dat systeem en vinden het te duur en complex om op grote schaal aan te bieden. Bovendien is de verwachting dat accucapaciteiten en laadtijden snel zullen verbeteren waardoor het wisselen van accu’s minder noodzakelijk zal zijn.
Interieur
Ook het interieur van de Morphoz is dus adaptief. Dat zit ‘m niet alleen in de binnenruimte die kan worden vergroot, maar ook in de stoelsituatie. De passagiersstoel kan met een druk op de knop worden gedraaid, waardoor men tegenover elkaar kan gaan zitten. De bestuurdersstoel blijft wel altijd op z’n oorspronkelijke plek, omdat rijden nog wel hoog op de Franse agenda staat. De Morphoz is in staat om op niveau 3 autonoom te rijden, waardoor de bestuurder nog wel altijd in staat moet zijn om het stuur over te nemen.
Ook is het mogelijk om het hele instrumentenpaneel te laten verdwijnen, waardoor alle knoppen en digitale schermen onbereikbaar worden gemaakt. Belangrijk volgens Renault, omdat het ons afleidt van de situatie op de weg. Maar dat komt ook voort uit de gedachte dat de smartphone en het digitale scherm ons leven aan het overnemen is, en dat moet volgens Renault verminderd worden. De Morphoz symboliseert op zijn eigen manier een plek waarin families samenkomen en samen een reis ondernemen. Het is daarom een beetje tegenstrijdig dat de auto ook audio-techniek bevat waarmee elke passagier zijn eigen muziek kan luisteren via geavanceerde speakers die zich enkel op één persoon kunnen richten, zodat hij of zij zich even af kan zonderen van de rest.
Platform
Hoewel Renault die ‘Travel Extender’ wel als een mogelijkheid voor de toekomst ziet, moet de Morphoz vooral als een voorbode voor aankomende EV’s worden gezien. Het merk is in die markt nu alleen nog actief met de Twizy, Zoe en Twingo (en de bedrijfwagens), maar wil ook in het B- en C-segment snel met elektrische voertuigen komen. De Morphoz laat dus zien dat Renault (en daarmee de alliantie met Mitsubishi en Nissan) de mogelijkheid heeft om met een modulair platform (CMF-EV) verschillende auto’s met verschillende afmetingen, batterijpakketten en motoren kan maken. Voor-, vier- en achterwielaandrijving past binnen die opties.
Het ontwerp van de Morphoz is opnieuw futuristisch, maar wel heel duidelijk Renault. Op de achterzijde vinden we een doorgetrokken lichtunit en hoewel dat een trend bij veel autofabrikanten is, past die ook bij Fransen. Op de neus prijkt de bekende ruit die onderdeel is van het bekende familiegezicht. Maar opvallend is dat deze elektrische auto de proporties heeft van een auto met een verbrandingsmotor. De Morphoz heeft een bijzonder lange en hoge neus, waar ruimte lijkt te zijn voor een grote verbrandingsmotor.
Proporties
Bijzonder, omdat we weten dat elektrische auto’s heel andere proporties mogelijk maken. Kijk bijvoorbeeld naar de Volkswagen ID.3, die een heel korte neus, een grote binnenruimte en korte overhang heeft. Renault kiest echter voor deze vorm omdat de grote neus de auto kracht en status geeft. Maar de toekomstige EV’s moeten het voortouw nemen als het gaat om design binnen het modellengamma. Dat betekent dat zij ‘de regie bepalen’ en dat auto’s met verbrandingsmotoren die ontwerpen gaan volgen. Komt er van een model dus ook een variant met (een waarschijnlijk kleine) benzinemotor, dan moet daar nog wel de ruimte voor zijn.
Vanaf volgend jaar kunnen we meer elektrische Renault-modellen in hogere segmenten zien. Het merk geeft bijvoorbeeld aan dat het nadenkt over EV’s in de categorie van de Captur. Ook komt het in Europa snel met een zeer goedkope elektrische stadsauto (de K-ZE), die de merknaam Dacia zal dragen.