Renault-Nissan-Mitsubishi stoot Volkswagen van de troon
De Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance was in 2017 de grootste autofabrikant ter wereld. In totaal kwamen de verkopen ervan uit op 10,61 miljoen. Volkswagen zat daar met 10,53 miljoen net onder. Toyota staat op plek drie met 10,20 miljoen verkochte eenheden.
Volkswagen Group (dat in 2016 de grootste was) is voorbijgestreefd doordat Renault-Nissan eind 2016 Mitsubishi toevoegde aan de alliantie. De geplaagde Japanse fabrikant was vorig jaar goed voor 1,03 miljoen auto’s. Renault en Nissan kwamen respectievelijk tot 3,76 en 5,82 miljoen.
Groei en kostenbesparingen
Algemeen directeur Carlos Ghosn denkt dat Renault-Nissan-Mitsubishi in 2022 zal zijn gegroeid naar ongeveer 14 miljoen verkochte auto’s. De schaalvoordelen van de alliantie moeten tegen die tijd per jaar een kostenbesparing van 10 miljard euro opleveren.
Tien merken
De automerken die onder de alliantie vallen zijn Renault, Alpine, Dacia, Renault Samsung, Lada, Nissan, Infiniti, Datsun, Mitsubishi en het Chinese Venucia.
Emissieschandaal
Mitsubishi is, net als Volkswagen, in een emissieschandaal verwikkeld. De autobouwer heeft in Japan gesjoemeld met de uitstoot van 624.000 compacte auto’s, waarvan 468.000 voor Nissan zijn gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
Deze compacte crossover met hoge instap is een aantrekkelijke occasion
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech
-
In beeld: de allerlaatste generatie Nissan GT-R R35
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Covermodel: Renault 25 – Met goedkeuring van de Franse president
-
Deze onderschatte occasion van 10.000 euro is lekker betrouwbaar
-
Smart #3 vs. Renault Megane E-Tech: de beste elektrische auto
-
De Mitsubishi Colt verslaat de Renault Clio op slechts één punt
-
Deze betaalbare en zuinig Nissan Micra wil je ook als liefhebber
-
Deze gezinsauto koop je voor minder dan 10.000 euro als occasion
-
Dit is waarom de Renault Clio nog steeds een goede keuze is