Renault plakt prijzen op haar allereerste hybride-modellen
Renault presenteerde onlangs haar twee allereerste hybride-modellen: de Clio en Captur E-Tech. Vandaag plakt het daar ook een Nederlandse prijs op.
Renault was er met de Zoe en Twizy vroeg bij als het om volledig elektrische auto’s gaat, maar tot dit jaar had het nog geen hybride in zijn gamma. Dat verandert in 2020 met de komst van de Clio en Captur E-Tech. Eerstgenoemde B-segmenter is een volledige hybride, de populaire crossover van het Franse merk krijgt een stekkeraansluiting en dus de aanduiding PHEV mee. Essentieel bij zulke auto’s zijn hun prijzen en verbruikscijfers. Renault maakt vandaag een van die twee zaken bekend: het bedrag dat voor de modellen in Nederland moet worden betaald.
Clio E-Tech
De Clio E-Tech 140 heeft dus een hybride aandrijflijn. De verbrandings- en elektromotor leveren samen een systeemvermogen van 140 pk, waarbij laatstgenoemde krachtbron zijn stroom uit een batterij van 9,8 kWh haalt. Volgens Renault kan de Clio in de stad 80% van de tijd elektrisch rijden.
Het model kost in ons land € 22.990 en komt daarmee in de bekende Zen-uitvoering. De Clio TCe 100, met enkel verbrandingsmotor dus, is er in dezelfde Zen-uitvoering voor € 19.390. Dan moet je echter genoegen nemen met een handgeschakelde versnellingsbak: op de E-Tech is een achttraps automaat (met innovatieve techniek zónder koppeling) standaard. En hoewel Renault nog geen officiële verbruikscijfers deelt, zal deze hybride wel zuiniger zijn dan zijn benzinebroer. Bovendien krijg je meer vermogen: de TCe 100 levert 100 pk, de E-Tech 140. De sterkere benzinemotor, de TCe 130, is pas leverbaar in de Intens-uitvoering en kost dan minstens € 24.990.
Daarmee is de Clio een van de weinige hybrides in zijn segment. De grote concurrent is natuurlijk de Toyota Yaris, die als hybride zeer populair is. Toyota biedt de nieuwe Yaris met hybride aandrijflijn aan vanaf € 21.195.
Captur E-Tech
De nieuwe Renault Captur is de eerste stekkerhybride van het merk. De verbrandings- en elektromotor zijn goed voor een systeemvermogen van 160 pk. De accu van 9,8 kWh is op papier goed voor een maximaal elektrisch bereik van 65 kilometer in de stad. De Captur kan tot een snelheid van 135 km/h volledig elektrisch rijden, daarna schakelt de verbrandingsmotor in. Dezelfde aandrijflijn verschijnt binnenkort ook in de gefacelifte Mégane.
De Captur E-Tech start als Intens-uitvoering en kost minstens € 33.290. Vergelijken we die met de prijzen voor de 100 pk-sterke Captur in dezelfde uitvoering, dan bedraagt het verschil tussen de auto’s € 7300. Ook hier geldt: in dat geval heb je minder vermogen, een handgeschakelde versnellingsbak en een hoger verbruik, mits de stekkerhybride op de juiste manier wordt gebruikt.
Ook de Captur E-Tech is vrij uniek in zijn segment, waar het verre van overloopt van de plug-in hybrides. De reeds geïntroduceerde Yaris Cross valt in hetzelfde segment, maar komt er enkel als volledige hybride. Datzelfde geldt voor de Hyundai Kona. Die is er ook als volledig elektrische versie, net als bijvoorbeeld de Peugeot 2008.
Levering Renault E-Tech
Beide Renaults zijn vanaf vandaag te bestellen. De Clio en Captur E-Tech staan aan het eind van de zomer bij de Nederlandse dealers.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8