Renault presenteert twee hybridemodellen op Autosalon van Brussel
Nog meer hybridenieuws uit Brussel: Renault trekt het doek van de geëlektrificeerde Clio en Captur. Ook kondigt het merk meteen een derde hybride aan.
Er hangen donkere wolken boven de verbradingsmotor, nu de gemiddelde CO2-uitstoot van het grootste deel van het vlootverbruik van fabrikanten onder de 95 gram per kilometer moet blijven. Naast volledig elektrische auto’s schieten dus ook de hybridemodellen bij elke fabrikant uit de grond. Zo ook bij Renault, dat op de Autosalon van Brussel twee modellen toont en een derde aankondigt.
Dat is overigens geen verrassing, want Renault kondigde deze Clio en Captur vorig jaar al aan. Nu deelt het de meer informatie die bij de auto’s hoort. De Captur en Clio gebruiken hetzelfde CMF-B-platform, specifiek ontwikkeld met deze elektrificatie in het achterhoofd. Beide aandrijflijnen komen uit het nieuwe E-tech-programma van Renault, dat nu in twee versies op de markt komt.
Hybride E-Tech
Beide modellen krijgen een 1,6-liter benzinemotor mee die is gekoppeld aan twee elektromotoren. In de Clio, die de toevoeging E-Tech 140 meekrijgt, zorgt dat voor een systeemvermogen van 140 pk. Tussen de achterwielen ligt een 1,2 kWh-sterke batterij, waarmee de Clio in de stad 80% van de tijd volledig elektrisch zou kunnen rijden.
De Captur E-Tech 160 kan met de stekker worden opgeladen en is dus een plug-in hybride. De accu heeft een capaciteit van 9,8 kWh en zorgt ervoor dat Renaults vernieuwde crossover gemiddeld zo’n 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De topsnelheid in die volledig elektrische modus bedraagt 135 km/h.
Uitstoot
Bij dit soort auto’s draait het natuurlijk allemaal om uitstoot- en verbruikscijfers, maar die deelt het merk vooralsnog vrijwel niet. De CO2-uitstoot van de Clio blijft volgens de fabrikant zeker onder de 100 gram per kilometer, die van de Captur komt naar verwachting neer op 32 gram per kilometer. Concrete verbruikscijfers blijven ook achterwege, behalve dat het verwachte brandstofverbruik van de Captur neerkomt op 1 op 66,6. Dat zijn natuurlijk cijfers die zijn gebaseerd op de eerste 100 kilometer in een testcyclus, waarin de Captur dus de helft van de afstand volledig elektrisch kan rijden. Het verbruik ligt in de praktijk dus een stuk lager.
Optisch verschillen deze hybridemodellen bijna niet van hun reguliere broertjes, op een E-Tech-logo’s op de B-stijlen en kofferklep en een laadaansluiting op de rechterkant van de auto. Binnenin herinneren enkele emblemen, logo’s en een EV-knop eraan dat je in een geëlektrificeerde Renault rijdt. Beide modellen staan in de zomer van dit jaar in de Nederlandse showrooms. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. De E-Tech-lijn van het merk wordt binnenkort uitgebreid met de komst van een hybrideversie van de Mégane.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar