Renault Scénic én Grand Scénic aan de prijs
Het had weinig gescheeld of de grondlegger van de Midsize-MPV had niet meer bestaan. Renault ziet de belangstelling voor de ruimtewagen en dus ook de Scénic afnemen en twijfelde of het concern met nog een generatie moest komen. Door de MPV enkele SUV/crossover-elementen mee te geven, denkt de fabrikant een passend antwoord te hebben op de consument die praktische bruikbaarheid, interieurruimte en stoere looks belangrijk vindt.
De Franse autobouwer stond voor eenzelfde T-splitsing met de Espace. Vandaar dat het enorm lang duurde voordat er een nieuwe editie van de fullsize MPV op de markt verscheen. Verschillende designvoorstellen werden binnen de ontwikkeling zelfs afgeschoten, tot Renaults designbaas Laurens van den Acker met het huidige concept kwam.
Crossover
De Scénic volgt min of meer hetzelfde recept. De twee traditionele MPV’s zijn vervangen door producten die meer richting crossovers gaan dan conventionele MPV’s. Concurrent Peugeot gaat met de 5008 nog een stapje verder, terwijl ook Opel kiest voor het crossoverconcept dan voor het bekende MPV-recept. Citroën blijft de MPV voorlopig trouw.
Vijf miljoen
Renault brengt de nieuwe Scénic wederom in een korte en lange variant, waarbij laatstgenoemde de aanduiding Grand tussen Renault en Scénic draagt. Het model, waarvan de voorgangers goed waren voor bijna vijf miljoen exemplaren wereldwijd, debuteerde op de Autosalon van Genève in maart dit jaar. Voor de technische basis maakt de Renault voor de Scénic gebruikt van de architectuur van de Mégane, Talisman en Espace. De auto rolt uit dezelfde fabriek als de grotere Renault-modellen.
VIDEO GENÈVE 2016: RENAULT SCÉNIC EN LAURENS VAN DEN ACKER
November
In november verschijnt de Scénic voor het eerst bij de dealer. Op de Grand Scénic is het tot december wachten. De orderboeken openen nu echter voor beide modellen. Het prijsverschil tussen beide bedraagt 1.200 euro. De voordeligste Scénic is de 1.2 Turbo (115 pk) in de life-uitvoering. De basistrim kost € 25.490,-. Zie de overige prijzen hieronder. De ruimtewagen is verder in de niveaus Zen, Intens en Bose leverbaar, terwijl voor de aandrijving keuze is uit een 1.2 130 pk-benzine en de diesels 1.5 110 pk en de 1.6 met 130 en 160 pk.
BENZINE | Scénic | Grand Scénic | ||
Energy TCe 115 | Life | 25.490 | 26.690 | |
Zen | 26.990 | 28.190 | ||
Intens | 29.290 | 30.490 | ||
Energy TCe 130 | Zen | 27.790 | 28.990 | |
Intens | 30.090 | 31.290 | ||
Bose | 31.790 | 32.990 | ||
DIESEL | ||||
Energy dCi 110 EDC | Zen | 33.290 | 34.490 | |
Intens | 35.590 | 36.790 | ||
Bose | 37.290 | 38.490 | ||
Energy dCi 130 | Intens | 35.290 | 36.490 | |
Bose | 36.990 | 38.190 | ||
Energy dCi 160 EDC | Bose | 38.990 | 40.190 |
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8