Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 20 sep 2016
Leestijd: 2 minuten

Renault Scénic én Grand Scénic aan de prijs

Het had weinig gescheeld of de grondlegger van de Midsize-MPV had niet meer bestaan. Renault ziet de belangstelling voor de ruimtewagen en dus ook de Scénic afnemen en twijfelde of het concern met nog een generatie moest komen. Door de MPV enkele SUV/crossover-elementen mee te geven, denkt de fabrikant een passend antwoord te hebben op de consument die praktische bruikbaarheid, interieurruimte en stoere looks belangrijk vindt.

De Franse autobouwer stond voor eenzelfde T-splitsing met de Espace. Vandaar dat het enorm lang duurde voordat er een nieuwe editie van de fullsize MPV op de markt verscheen. Verschillende designvoorstellen werden binnen de ontwikkeling zelfs afgeschoten, tot Renaults designbaas Laurens van den Acker met het huidige concept kwam.

renault scenix dashCrossover

De Scénic volgt min of meer hetzelfde recept. De twee traditionele MPV’s zijn vervangen door producten die meer richting crossovers gaan dan conventionele MPV’s. Concurrent Peugeot gaat met de 5008 nog een stapje verder, terwijl ook Opel kiest voor het crossoverconcept dan voor het bekende MPV-recept. Citroën blijft de MPV voorlopig trouw.

Renault Scenic intVijf miljoen

Renault brengt de nieuwe Scénic wederom in een korte en lange variant, waarbij laatstgenoemde de aanduiding Grand tussen Renault en Scénic draagt. Het model, waarvan de voorgangers goed waren voor bijna vijf miljoen exemplaren wereldwijd, debuteerde op de Autosalon van Genève in maart dit jaar. Voor de technische basis maakt de Renault voor de Scénic gebruikt van de architectuur van de Mégane, Talisman en Espace. De auto rolt uit dezelfde fabriek als de grotere Renault-modellen.

VIDEO GENÈVE 2016: RENAULT SCÉNIC EN LAURENS VAN DEN ACKER

November

In november verschijnt de Scénic voor het eerst bij de dealer. Op de Grand Scénic is het tot december wachten. De orderboeken openen nu echter voor beide modellen. Het prijsverschil tussen beide bedraagt 1.200 euro. De voordeligste Scénic is de 1.2 Turbo (115 pk) in de life-uitvoering. De basistrim kost € 25.490,-. Zie de overige prijzen hieronder. De ruimtewagen is verder in de niveaus Zen, Intens en Bose leverbaar, terwijl voor de aandrijving keuze is uit een 1.2 130 pk-benzine en de diesels 1.5 110 pk en de 1.6 met 130 en 160 pk.

BENZINE    Scénic Grand Scénic
Energy TCe 115 Life 25.490 26.690
  Zen 26.990 28.190
  Intens 29.290 30.490
Energy TCe 130 Zen 27.790 28.990
  Intens 30.090 31.290
  Bose 31.790 32.990
 
DIESEL    
Energy dCi 110 EDC Zen 33.290 34.490
  Intens 35.590 36.790
  Bose 37.290 38.490
Energy dCi 130 Intens 35.290 36.490
  Bose 36.990 38.190
Energy dCi 160 EDC Bose 38.990 40.190

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.