Renault Scénic leeft op grote voet
De nieuwe Renault Scénic is langer, breder, ruimer en veel vlotter om te zien dan zijn voorganger. In het najaar komt de midi-MPV op de markt, tegelijk met de nog te onthullen Grand Scénic. De prijzen zijn nog onbekend, maar reken op een basisprijs van zo’n 27.000 euro.
De vierde generatie midi-MPV van Renault houdt het midden tussen een opgeblazen Captur en een gekrompen Espace. Vooral met die laatste heeft hij visueel veel gemeen. Met een grote, driedelige voorruit, een iets hogere bodemspeling en vooral een heel herkenbaar Laurens van den Acker-ontwerp: met de wielen op de uiterste hoeken, korte overhangen, een kanjer van een Renault-logo in de grille en een wat oplopende raamlijn. Hij is 13 millimeter hoger, de bodemspeling is 40 millimeter groter, de lengte is 40 millimeter langer, de breedte nam 20 millimeter toe en de wielbasis is 32 millimeter langer dan voorheen. De spoorbreedtes zijn vóór 49 millimeter groter en achter 36 millimeter. Opvallend is dat de Scénic standaard op reusachtige 20-inch wielen wordt afgeleverd met smalle 195/55 R20 banden. Vooralsnog krijgt de Scénic geen vierwielbesturing.
“De Scénic houdt het midden tussen een opgeblazen Captur en een gekrompen Espace”
De Scénic staat op hetzelfde platform als de Mégane, de Talisman en de Espace. Voor het vijfzits interieur van de Scénic is eveneens gebruikt gemaakt van de bekende bouwstenen van de nieuwste generatie Renaults. Dat betekent een groot centraal geplaatst R-Link systeem met 8,7 inch touchscreen om audio, navigatie, rijmodi en airconditioning mee te bedienen. Het interieur grossiert traditiegetrouw in opbergmogelijkheden. Onder meer in de middenconsole, in vloervakken en in het dashboardkastje is in totaal plek voor 63 liter. De voorstoelen zijn geïnspireerd op die van de Espace en achterin is plek voor drie personen op een bank die om te klappen is om een vlakke laadvloer te krijgen. De bagageruimte biedt 572 liter en dat is 17 liter meer dan voorheen.
LEES OOK: VIDEO – 320 PK STERKE RENAULT MÉGANE BY E-MOTIONS VS. RENAULT CLIO CUPRACER
De Scénic wordt uitgerust met bekende benzinemotoren met vermogens van 115 pk of 130 pk. De zakelijke markt moet gaan warmlopen voor diesels met 110 pk, 130 pk of 160 pk, waarvan de laatste enkel met een zestrapsautomaat met dubbele koppeling wordt geleverd. Op motorisch vlak komt de verrassing pas eind van het jaar met de Hybrid Assist. Deze versie combineert een 110 pk sterke 1.5 dieselmotor met een waarschijnlijk 10 kW leverende elektromotor. Een 48 Volt-accu verzorgt de krachtvoorziening van de elektromotor die nooit de volledige aandrijving voor zijn rekening neemt. Het stroompakket wordt tijdens remmen en deccelereren bijgeladen. In het najaar staan de Scénic en de nog te onthullen Grand Scénic bij de dealers met een prijs van naar verwachting 27.000 euro.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?