Autovisie
Autovisie Nieuws 19 mei 2022
Leestijd: 4 minuten

Renault Scenic Vision draagt meerdere boodschappen uit

Met het studiemodel Scenic Vision geeft Renault niet alleen een voorproefje op de binnenkort te introduceren volgende generatie van de inmiddels 25 jaar oude Scenic, het is tevens een verre blik in de toekomst op het gebied van duurzaamheid en elektrisch rijden. Dit is wat het conceptmodel ons vertelt.

De Franse bedenkers van het studiemodel hebben een duidelijke tweedeling gemaakt. Het complete interieur biedt een blik in 2030 en verder. De buitenzijde is minder futuristisch en zal volgend jaar als basis worden gebruikt voor de nieuwe generatie. Wie echter diep in de materie van het exterieur kijkt, zal ook afreizen naar 2030.

Ook Renault komt met nieuwe waterstofauto

renault scenic vision

Waterstof als range extender

De Scenic Vision is Renaults visie op auto’s met een koolstofneutraliteit, zoals de Europese Unie dat de industrie in 2035 oplegt. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de uitstoot per auto, ook naar het ontwikkelingsproces en de fabricage. Bovendien moet de auto aan het einde van zijn carrière eenvoudig te recyclen zijn. Wat aandrijflijn betreft heeft Renault al aangegeven vanaf 2030 louter elektrische aangedreven modellen aan te bieden. In Europa welteverstaan, want elders in de wereld zal de verbrandingsmotor nog altijd een belangrijke rol spelen. Dat de Scenic Vision een elektro-auto is, is nogal logisch. Voor dit studiemodel is dan ook de focus op duurzaamheid gelegd, zoals het gebruik van gerecyclede materialen en het recyclen van de aanwezige componenten.

Komt in 2024

De Scenic Vision is volgens Renault voor 70 procent uit gerecyclede materialen opgebouwd, terwijl de auto na zijn carrière voor 95 procent kan worden hergebruikt. De ecologische voetafdruk van Scénic Vision is volgens 75 procent lager in vergelijking met een conventionele elektrische auto. De CO2-uitstoot is tijdens productie en gebruik nul, aldus Renault. Let wel, het is een droomauto van Renault. Het duurt nog jaren voordat de Franse autobouwer dit kan bewerkstelligen. Wanneer de échte Scenic in 2024 komt, is dat allemaal nog niet mogelijk.

renault scenic vision

Laag energieverbruik

De fabrikant geeft met zo’n studiemodel aan er naar te kijken en heeft zich ten doel gesteld om in 2030 in zijn seriemodellen 33 procent gerecyclede materialen te gebruiken. Dus het concept van de Scenic Vision is bedoeld voor ver na 2030. Het concern heeft de tijd nodig om over te schakelen. De concept car laat zien wat er mogelijk is. Het merk geeft aan dat het gebruikte staal is hergebruikt en geproduceerd zijn volgens processen met een laag energieverbruik. Voor het aluminium geeft het bedrijf op dat het volledig hergebruikt is. Het lichtmetaal wordt gebruikt voor onder andere plaatwerkdelen, de accustructuur en de stoelen. De toegepaste koolstofvezels werden eerder gebruikt in bijvoorbeeld de luchtvaart. Renault gebruikt ze nu voor onder andere de bumpers.

Melkpakken en buizen

De gehele bodemsectie van de Scenic Vision bestaat uit hergebruikte materialen. Het is een combinatie van melkpakken (45 procent) en kunststoffen buizen (55 procent). Het verklaart de zwart en witte kleur van de wagenvloer, want dat zijn de natuurlijke tinten van de gebruikte materialen. De bekleding is uiteraard geen leer, want het productieproces kent een hoge CO2-uitstoot. De auto kleurt zwart, eveneens de natuurlijke kleur van de gebruikte materialen. Dat geldt ook voor de kleur van de interieurbekleding, wat ondanks de verschillende patronen één stof is met het oog op het recyclingproces. Ook voor de technische kant van de Scenic Vision maakt Renault gebruik van hergebruikte materialen.

renault scenic vision

Afwijkende lay-out

Voor de concept car kondigt Renault een experimentele aandrijflijn aan. De elektromotor wordt ondersteund door een brandstofcel, die als range extender fungeert. De 160 kW sterke elektromotor, van de Mégane Electric afkomstig, bevindt zich boven de achteras, met net daarvoor de brandstofcel. De accu met een capaciteit van 40 kWh bevindt zich onder de voorstoelen en onder de horizontale voorklep juist een 2,5 kg waterstoftank. Het is een lay-out die precies het tegenovergestelde is van wat Renault nu op de Mégane Electric aanbiedt.

Cocon-airbag

De Scenic Vision biedt meer dan dit, want hoe meer componenten je gebruikt, hoe complexer het recyclingproces. Een voorbeeld op de Scenic Vision is de cocon-airbag. Hij bevindt zich in de achterzijde van de rugleuning en omringt de persoon op de voorstoel bij een aanrijding. Daardoor hoeven er minder airbags te worden gemonteerd.

renault scenic vision

Speciale deuren

Renault verpakt zijn visie op het hergebruik van materialen in een vijfdeurs hatchback met een lengte van 4,50 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van bijna 1,60 meter. Om het publiek een goed beeld te laten krijgen van het interieur zijn vier in tegengestelde richting te openen portieren gemonteerd, die het productieproces vanwege hun hoge gewicht nooit halen. Dat geldt niet voor het koetswerk. De carrosserie wordt volgend jaar gepresenteerd. De typenaam blijft hetzelfde Scenic. In 2024 start vervolgens de productie. De auto krijgt een elektrische aandrijflijn, zij het zonder waterstoftechniek. Voorin ligt de elektromotor uit de Mégane Electric, waarmee hij het platform deelt.

Sjoerds Weetjes 295

Wil je het verhaal achter de volgende generatie Scenic weten, kijk dan aflevering 295 van Sjoerds Weetjes waarin Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je exclusief de details van de auto vertelt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.