Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 15 apr 2020
Leestijd: 2 minuten

Renault trekt zich bijna volledig terug uit Chinese markt

Renault stopt met het verkopen van benzine-auto’s in China. De Franse merknaam is binnenkort niet meer in het land te vinden op personenauto’s. De fabrikant gaat zich richten op elektrische modellen en bedrijfsvoertuigen.

De Chinese autoverkopen zijn de afgelopen maanden drastisch gedaald, waardoor verschillende autofabrikanten onder druk zijn komen te staan. Renault neemt nu de beslissing om uit de joint venture Dongfeng Renault Automobile Company te stappen en geen personenauto’s meer onder zijn naam in het land te verkopen. Dat is overigens een beslissing waarover vorig jaar al werd gesproken, zo meldt persbureau Reuters op basis van bronnen. De verkopen lagen immers al onder druk vóór de uitbraak van het coronavirus. Het merk geeft aan 300.000 klanten in het land te hebben.

Verlies

In 2019 verkocht de joint venture namelijk maar 18.607 auto’s, terwijl het een productiecapaciteit van 110.000 auto’s had. Volgens Reuters resulteerde dat in een verlies van bijna 200 miljoen euro. De druk groeide daardoor enorm, waardoor deze beslissing is genomen om geld te besparen.

Momenteel bouwt de joint venture onder andere de Captur, Kadjar en Koleos in China. Die productie wordt beëindigd en Renault draagt zijn aandeel in het samenwerkingsverband over aan het Chinese Dongfeng. De voormalige partner zal geen Renault-producten meer aanbieden in het land. Wel gaat Renault zich nog bezighouden met de EV-markt in China, maar die auto’s worden via een andere joint venture gebouwd. Zo biedt Venucia, een ander merk uit dat samenwerkingsverband nog wel de K-ZE aan. Die heeft de naam E30, en dat model blijft de komende jaren beschikbaar. In ons continent verschijnt die auto volgend jaar, als Dacia Spring.

Renault en Dongfeng continueren wel de samenwerking op het gebied van ‘connected vehicles’ en de ontwikkeling van nieuwe motoren met partner Nissan.

Commerciële voertuigen

Ook zegt Renault zich nu te gaan richten op de verkoop van kleine bedrijfsauto’s in China. Eind 2017 kocht het een aandeel in Brilliance China Automotive Holdings, dat al dergelijke voertuigen vervaardigde onder de naam Jinbei. Voor 2023 komt dat merk met minstens vijf nieuwe voertuigen, waar Renault dus een aandeel in heeft.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.