Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
Meestal grijpen autofabrikanten terug op nevelige doublespeak als het niet goed gaat, maar Thomas Schäfer, topman van Volkswagen, gaat er vol met gestrekt been in. Het gaat slecht in Wolfsburg.
“We hebben de kosten op allerlei gebieden te hoog laten worden”, zei Schäfer in de zomer. Daarom wil hij een uitgavestop. “Alles staat op het spel. Het dak staat al in brand.”
‘Volkswagen is niet gezond’
“Onze processen zijn té complex, té langzaam en té inflexibel”, ging Schäfer door. Patrik Andreas Mayer, zijn financieel directeur, riep zelfs: “Onze autotak is niet gezond. Dit is onze laatste waarschuwing.”
Met deze maatregel maakt China onze elektrische auto’s duurder
Dus gaat Volkswagen nu pittig bezuinigen, zo meldt Reuters. Uit interne documenten zou blijken dat VW-topman Schäfer op een personeelsbijeenkomst heeft gezegd dat het bedrijf “niet meer concurrerend” is.
Toch gedwongen ontslagen
Volkswagen is daarom van plan om ouder personeel met vervroegd pensioen te laten gaan. Ook zouden er nu gedwongen ontslagen vallen, terwijl dat eerst werd uitgesloten.
Volkswagen onderhandelt met de ondernemingsraad over een reorganisatieplan dat 10 miljard euro moet opleveren. Er moet binnen de fabrikant bijvoorbeeld minder bureaucratie komen en minder complexiteit.
Minder modellen en varianten
Dat betekent ook dat het aantal modelvarianten nóg verder wordt teruggebracht. Geen lange lijsten met uitvoeringen en opties meer. Hoe minder variabelen in het productieproces hoe beter.
Zo zorgt Frankrijk ervoor dat Chinese elektrische auto’s geen subsidie krijgen
Ook gaan er modellen sneuvelen, zoals de Arteon. “We richten ons op een klein aantal kernmodellen”, legt Schäfer uit. “Dat zorgt voor minder complexiteit en moet ons hogere winsten opleveren.”
Vraag naar EV’s valt tegen
Net als meer fabrikanten heeft Volkswagen te maken met een tegenvallende vraag naar elektrische auto’s. Onder meer de productie van de ID.3, ID.4 en ID.5 is recent al eens tijdelijk stilgelegd.
De paus lijkt niet heel blij met zijn elektrische Volkswagens
Ook heeft VW last van de situatie op zijn grootste markt, China. Kopers laten Westerse merken daar steeds vaker links liggen en kiezen voor auto’s van eigen bodem.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’
-
Dit kost de Volkswagen ID.3 GTX in Nederland
-
Rijtest Volkswagen Golf: opnieuw bijzonder goed
-
Elektrische stationwagon van Volkswagen is het Passat-alternatief