‘Ook de elektrische auto moet op den duur belast worden’
In Autovisie Magazine lees je momenteel alles over de elektrische auto. In het kader van die EV Special gingen we in gesprek met Han ten Broeke, oud-kamerlid en algemeen voorzitter van branchevereniging Bovag. “Ook de elektrische auto moet op den duur belast worden.”
Fotografie: Sytse Dijkstra
Han ten Broeke is voor velen waarschijnlijk een bekend politicus. De Twentenaar nam in 2006 plaats in de Tweede Kamer en was in een periode van 12 jaar onder andere woordvoerder van Buitenlandse Zaken en Defensie en voorzitter van de Kamercommissie voor Defensie. En dus kent hij de Tweede Kamer als z’n broekzak. “En iedereen kent mij. Het voordeel is dat ik in die ruim twaalf jaar met iedereen zaken heb gedaan, van de Partij voor de Dieren tot en met de SP en de PVV. Ik weet hoe het werkt in een coalitie, hoe een regeerakkoord wordt gemaakt”, vertelt Ten Broeke aan Autovisie.
Verantwoordelijk
Vandaar dat hij de verantwoordelijkheid voelt als algemeen voorzitter van Bovag om voor de autobranche de strijd aan te gaan in de politiek. Ten Broeke is bevlogen als het gaat om het systeem van autobelastingen in ons land, die volgens hem compleet op z’n einde loopt. “Het piept en kraakt, is gewoon failliet.”
Ten Broeke, die zelf in een Audi E-tron 55 rijdt, is vooral kritisch op de manier waarop bezitters van benzine- en dieselauto’s steeds meer moeten betalen, terwijl mensen die een elektrische auto kunnen betalen juist subsidies ontvangen. “We moeten over naar een systeem dat uitgaat van betalen naar gebruik. Dat is een eerlijker systeem, maar dat hebben we als VVD jaren tegengehouden. Ik heb het eerder zelf ook gezegd: dan betaal je om in de file te staan. Het was destijds voor linkse partijen een manier om aan nóg een knop te draaien en de belastingen verder te verhogen.”
Elektrische rijders in de knel: hogere bijtelling of boete betalen
“Maar we kunnen nu niet meer op kosten van de benzine- en dieselrijder subsidies en kortingen uitdelen, zodat allerlei welgestelde consultants en accountants in een EV gaan rijden. Ook de elektrische auto moet op den duur belast worden, om de markt niet te verstoren én de overheid een garantie van auto-inkomsten te geven. Daarmee heeft de VVD ook de achterdeur opengezet en kunnen we met z’n allen kijken naar de beste oplossing.”
Autovisie
Wil je het complete interview met Han ten Broeke lezen, waarin we dieper ingaan op de hervormingen van belastingen, maar ook over elektrisch rijden en de toekomst van de autobranche praten? Koop dan nu Autovisie Magazine nummer 6, dat nu in de winkels ligt. In de huidige editie praten we je bij over de elektrische auto, middels de uitleg van elektrotechniek, achtergrondverhalen over de toekomst van fabrikanten en een dubbeltest tussen de Fiat 500e en Mini Cooper SE. Liever ons magazine digitaal lezen? Dat kan. Klik hier voor meer informatie.