Reportage: Opel GT
De Opel GT Concept was dit jaar de onbetwiste ster van de Geneefse autoshow, maar de kans dat er een productieversie van komt, lijkt klein. Met een oer-GT togen we naar Rüsselsheim om er achter te komen wat we dreigen te gaan missen, en of er niet toch een kleine kans bestaat… In Autovisie nummer 16 brengen we het verleden samen met de toekomst.
Zo moeilijk kán het toch niet zijn Opel, een businesscase voor een betaalbare sportwagen rondmaken? De banaangele GT in mijn handen laat feilloos zien hoe het ook alweer moet. In alle aspecten blinkt hij uit in eenvoud, en tóch is hij in staat om je handen te laten jeuken en je ogen te laten tranen. Hierin wil je rijden en o wat is-ie nog steeds beeldschoon. Het eerste uitvloeisel van de eerste Europese designstudio, in drie dagen op papier gezet onder bezielende leiding van Erhard Schnell. Elke lijn is raak, alsof Schnell werd gedwongen om het hele ding uit zijn laatste potloodstompje te persen. Toen hij de kofferklep moest schetsen, was het grafiet dan ook echt op. Het zal wellicht ook aan de kleur en de (te) grote wielen liggen, want er is geen voorbijganger die niet even een wenkbrauw optrekt. En dat voor een eenvoudig coupeetje dat een halve eeuw geleden werd gebouwd met techniek en verkocht voor een prijs die verrassend veel op die van de eenvoudige Kadett B lijken. Dus met een doodeenvoudig GM-brommertje voorin, al is dat in dit exemplaar voorzien van een 1.9 bovenblok, waardoor het vermogen bijna is verdubbeld ten opzichte van de 60 pk 1.1. Meer dan genoeg voor een auto van nog geen 900 kilo en een ontzettend beroerde wegligging. Omdat de hele ophanging van rubber lijkt te zijn gemaakt, voelt 170 km/h als 270. Maar het stuurgevoel is puur, de gasrespons fel en het schakelmechanisme goudeerlijk. Ik zou de hele dag wel door het Taunusgebergte kunnen scheuren, maar iets verderop in Rüsselsheim wordt er op ons gewacht.
Daar gaat de Opel GT Concept rustig door met waar hij in Genève is opgehouden. De show stoppen dus, of in dit geval de middagpauze. Uit alle hoeken en gaten van het immense fabrieksterrein komen werknemers af op de rijdende sculptuur die vandaag voor de allereerste keer in de buitenlucht te bewonderen is. Maar wat ís het eigenlijk, behalve mobiele kunst (zie kader)? Vraag je het Frank Leopold – technisch verantwoordelijk voor alle concept cars van Opel in de afgelopen jaren – vragen, dan zegt hij: “Een ingekort Alpha-platform, bekend van onder andere de Cadillac ATS.” Lichtelijk overmaats voor een coupeetje ter grootte van Shaquille O’Neals linkerschoen en met een in lenterichting geplaatste driecilinder turbo met 145 pk, plus automaat met dubbele koppeling. “Maar GM heeft momenteel niets anders liggen. En ik moet elke concept, hoe onwaarschijnlijk het ook is dat het in productie gaat, technisch verantwoorden aan de Vorstand.” Lees het complete verhaal nu in Autovisie magazine editie 16. Nu in de winkel!
Lees Autovisie magazine digitaal
De nieuwste editie van Autovisie Magazine is vanaf donderdag 28 juli ook te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app. Digitale edities van het magazine zijn gratis te lezen voor Autovisie-abonnees.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8