Jaco Bijlsma
Jaco Bijlsma Nieuws 2 jan 2021
Leestijd: 2 minuten

Dure looks, toch betaalbaar: rijden met de Hyundai Tucson (2020)

De allereerste vond samen met de Kia Sportage het segment van de betaalbare C-segment SUV’s in 2014 uit en werd een enorm succes. Gaat deze splinternieuwe vierde generatie Hyundai Tucson dat ook lukken?

Zestien jaar geleden had de Tucson het rijk nog bijna alleen en was gewoon al goed genoeg. Nu in 2020 is het SUV-segment enorm, en zal hij zich opnieuw moeten bewijzen en vooral onderscheiden. Dat doet hij ten eerste met zijn design. Net als de nog verse veel kleinere i20 draagt hij Hyundai’s laatste ontwerptaal.

Glossy looks

Dat is een veel drukker ontwerp, met heel veel scherpe lijnen. Bovendien krijgt hij een bijzondere neus met originele blokjes koplampen. En ook de achterkant is niet saai met Mustang Mach-e achtige achterlichten. Al met al straalt het hele ontwerp door de glossy looks vooral uit dat hier een duurdere, bijna premium SUV staat.

Strak interieur

Ook als je instapt, weet de Tucson dat hoge niveau vast te houden. Je ziet een zeer strak ontworpen en gebouwde cockpit. Met prachtige aluminium sierstrips die zijn ingelegd met glossy zwart. Die omringen je echt en lopen van het dashboard in de portieren over. Ook de indeling, graphics en menustructuur van deze Tiguan-concurrent zijn modern, strak en duidelijk. De stoelen zijn wat vlak en zouden meer ondersteuning mogen bieden.

Eenvoudige motorenaanbod

Eén motor vormt de basis voor drie aandrijflijnen. Die 1,6-liter viercilinder heeft een turbo en directe inspuiting en heeft in de basisuitvoering 48V milde hybride-techniek en is dan 150 pk sterk. Er is ook een volledig hybride die wij reden in de duurste premium-uitvoering. Die hybride heeft een systeemvermogen van 230 pk. De dikste Tucson is een PHEV, oftewel een stekkerhybride, met een verzameld vermogen van 265 pk. De prijzen starten bij net geen 35 mille. De hybride is zo’n 3000 euro duurder, en de PHEV is er vanaf zo’n 44  mille. Die PHEV is er ook met vierwielaandrijving, de overige aandrijflijnen hebben alleen voorwielaandrijving.

Test

Wil je meer weten van de nieuwe Hyundai Tucson en ontdekken wat de rijervaring is? Kijk dan de video of abonneer je op Autovisie magazine.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.