Rijkswaterstaat (RWS): proeven om files sneller op te lossen
Rijkswaterstaat (RWS) is bezig met proeven om files sneller op te lossen. Vooral als er sprake is van opstoppingen op de snelweg door een ongeluk of pechgeval, kan er volgens de wegbeheer- der veel efficiënter worden ingegrepen door slimmer gebruik te maken van data en nieuwe technieken.
Op het gebied van incidentmanagement is er nog winst te behalen. Het is daarbij van belang om incidenten eerder in beeld te hebben en zo weginspecteurs nog sneller ter plaatse te krijgen. Als dat lukt, kunnen zij onmiddellijk maatregelen treffen en kan het incident eerder worden afgehandeld. Dat kan voor de weggebruiker vele minuten tijdwinst opleveren”, zegt woordvoerder Diederik Fleuren van RWS.
Veelbelovend
De afgelopen tijd onderzocht RWS met vijf proeven, die in eerste instantie alleen in één regio werden uitgevoerd, de mogelijkheden en de voordelen. „Maar omdat de eerste resultaten veelbelovend zijn, hebben we besloten ze nu ook landelijk te laten draai- en om ook op grotere schaal resultaten te krijgen”, stelt Fleuren.
Zes minuten sneller
Daarbij is meer asfalt niet altijd de oplossing, maar het slimmer gebruiken van data, digitalisering en nieuwe technologieën”, meent Fleuren. „Door gebruik te maken van informatie uit bijvoorbeeld navigatie-apps en deze te combineren met andere bronnen, is het mogelijk een incident twee tot zes minuten sneller waar te nemen en daar inzet op te plegen met hulpdiensten.”
Actuele gegevens
Ook wordt er veel tijd gewonnen door weginspecteurs op slimmere plekken te laten patrouilleren in hun dienstauto’s. Fleuren: „In de proef ’voorspellen incidenten’ berekenen we de meest risicovolle gebieden op basis van historische data, terwijl we daar telkens actuele gegevens aan toevoegen. Zo weten we precies waar meer inzet nodig is. Zelfs als we collega’s missen doordat ze met een incident bezig zijn, kunnen we toch een optimale verdeling van de mensen over het netwerk creëren. Tijdens de testperiode verbeterde de aanrijtijd met vier minuten op een gemiddelde aanrijtijd van achttien minuten. En elke minuut dat een incident eerder is afgewikkeld scheelt dat zo’n drie tot vier minuten filetijd.”
Duizenden telefoontjes
Verder worden tal van zaken niet meer handmatig uitgevoerd, maar wordt tijd bespaard door te automatiseren. “Normaal gesproken meldt een weginspecteur zich telefonisch bij onze Verkeerscentrale als hij bij een incident aankomt. Dan heb je het dus over vele duizenden telefoontjes per jaar, maar in deze proef wordt dat ook gedigitaliseerd”, aldus de RWS-zegsman.
Bron: De Telegraaf