Rimac: geruchten overname door Porsche kloppen niet
Het gerucht gaat al langer dat het Volkswagen-concern een constructie aan het optuigen is om Porsche een groter aandeel in Rimac te geven waarvoor het technologiebedrijf Bugatti in de schoot geworpen krijgt. Oprichter Mate Rimac reageert niet op het verhaal, maar geeft wel aan dat de berichten in de media niet helemaal kloppen.
Via Facebook reageert Mate Rimac op een nieuw verhaal over een op handen zijnde ruilactie. Vooral het deel dat Porsche de helft of zelfs meer van het aandelenpakket in Rimac zou verwerven klopt volgens Mate niet. “We hebben een sterke relatie met Porsche. Het merk is aandeelhouder van Rimac sinds 2018 en het bedrijf heeft momenteel 15,5% in eigendom, wat in de loop der jaren is opgebouwd. Hoewel het waar is dat praten over een verdere uitbreiding van deze samenwerking, waarbij Porsche een groter belang neemt, melden sommige media ten onrechte dat Porsche 50% of bijna 50% van het bedrijf overneemt. We zijn erg blij dat de samenwerking met Porsche onze onderneming verder zal versterken, maar het is in het belang van zowel Rimac als Porsche dat Rimac een volledig onafhankelijk bedrijf is.”
Vertrouwen en geheimhouding
De vraag is of Mate Rimac zich genoodzaakt voelt om te reageren, aangezien het technologiebedrijf meerdere klanten heeft. “We werken samen met veel autofabrikanten en dat zijn niet alleen onze aandeelhouders. Er is een duidelijke scheiding tussen aandeelhouderschap en projecten. Het is erg belangrijk voor ons dat onze industriële klanten de gemoedsrust hebben dat Rimac onafhankelijk is. Zij moeten weten dat er een ‘Information Firewall’ is tussen de projecten en de aandeelhouders zoals Porsche en Hyundai, en dat dit niet zal veranderen. Vertrouwen en geheimhouding worden in de autobranche zeer gewaardeerd en vormt een van de basisprincipes voor de samenwerking tussen de bedrijven. Onze aandeelhouders zijn blij met een dergelijke regeling en verwachten hetzelfde niveau van professioneel gedrag en geheimhouding voor hun projecten.”
Onafhankelijk
Mate Rimac besluit: “Het belang van Porsche zal toenemen, maar lang niet in de buurt van 50%. Rimac blijft onafhankelijk met veel industriële klanten die niet onze aandeelhouders of investeerders zijn, zoals Automobili Pininfarina.
Ontstaan
Het bedrijf dat vernoemd is naar Mate Rimac werd in 2009 opgericht. Mate had als doel de sportwagen van de toekomst te ontwikkelen. In Sveta Nedelja, Kroatië, bouwde hij zijn bedrijf op. Maar het bleef niet alleen tot de sportwagen Concept One, het begon technologie als accupacks, aandrijfsystemen en complete voertuigen voor andere bedrijven te ontwikkelen. Op basis van Rimacs sportwagen wordt bijvoorbeeld de elektrische Automobili Pininfarina Battista ontwikkeld.
Aandeelhouders
De kennis en snelle groei van de onderneming bleef niet onopgemerkt. In 2018 stapte de Porsche Engineering Group GmbH in het bedrijf. Er werd 10% van de aandelen verworven, dat later werd uitgebreid tot 15,5%. Ook Hyundai nam een percentage (11,03%), net als Kia (2,75%). Mate zelf heeft nog een belang van 45,22%.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?