Rivian gaat kinderen autonoom van en naar school brengen
Elektrische pick-up en SUV-bouwer Rivian stelt autonoom rijdende auto’s iets anders voor dan anderen. Het bedrijf patenteert een autonome ‘Guardian’ functie waarmee de auto bijvoorbeeld kinderen van en naar school kan brengen.
Als we het over autonome voertuigen hebben, dan denken we direct aan pods zonder enige vorm van besturing met vier stoelen die naar elkaar zijn gericht. Of men ziet het beeld voor zich van een automobilist die even een tukje doet terwijl de auto hem naar huis stuurt. Maar het kan ook anders. Rivian denkt dat je de technologie straks prima kunt gebruiken om geliefden ergens naar toe te brengen of op te halen. Dat scheelt jou tijd die je weer aan andere belangrijkere dingen kunt besteden.
Patent
Rivian noemt de haal en breng-modus de ‘Guardian Mode’. Dit wordt duidelijk uit het systems and methods for operating an autonomous vehicle in a guardian mode-patent dat ze onlangs indienden. Hierin staat beschreven hoe deze speciale modus werkt: Bij het opgeven van een bestemming voor de auto, vraagt deze of hij in normale modus of in Guardian modus moet opereren. Wanneer de eigenaar de laatste kiest, schakelt de auto bepaalde functies in het interieur gedurende de rit uit. Denk hierbij aan iets simpels als het veranderen van het radiostation, of iets belangrijkers zoals het losmaken van de gordel, of het openen van de ramen. Iets wat best handig kan zijn als je kinderen zonder toezicht in een lege, rijdende auto achterlaat.
Geofenced
Voor extra veiligheid kan de auto in Guardian Mode alleen binnen een bepaalde ‘geofenced’ omgeving opereren. En krijgt de eigenaar van de auto periodiek een sms waarin staat wat de status van de auto en diens inzittenden is. Daarbij stuurt Rivian extra berichten als de auto bijvoorbeeld te lang stilstaat op een bepaald punt. Ook kan er desgewenst een goedkeuringsbericht gestuurd worden als iemand een raam probeert te openen, maar dit eigenlijk niet is toegestaan. Degene die het bericht dan ontvangt kan dit dan toch toelaten.
Het kan zelfs zo ver gaan dat er een videostream live vanuit de auto naar de eigenaar van de Rivian gestuurd wordt. Zo kan deze de waardevolle lading in de gaten houden. Ook kan er informatie naar hulpdiensten gestuurd worden in het geval van een ongeluk.
Onhaalbaar
Hoe mooi dit alles ook klinkt, het blijft een patent. En zoals we weten hoeft dat helemaal niets te betekenen. Sterker nog, het lijkt er steeds meer op dat volledig autonome voertuigen nog heel ver in de toekomst liggen, als ze al komen. Fabrikanten die dit soort technologie ontwikkelen lopen tegen steeds meer kleine en grote problemen aan die de ontwikkeling dwarsbomen. En dan zijn er nog de stijgende kosten die bijna niet meer te dragen zijn. Kortom, de volledig autonome auto is voor nu nog een leuk, maar onhaalbaar idee.
Over geld gesproken, Rivian heeft vlak voor kerst nog een gigantische kapitaalinjectie gekregen. T. Rowe Price Associates pompte nog even snel 1,3 miljard dollar in de elektrische autobouwer. Hiervoor krijgt het overigens geen zetels in het bestuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8