Rivian wil zich na grote R1S richten op kleinere elektromodellen
Rivian kondigde zichzelf in 2018 met een hoop bombarie aan door de R1T en R1S te introduceren. Die auto’s zijn nog niet gearriveerd of de startup geeft al langetermijnplannen bloot.
Het aankondigen en bouwen van een elektrische pick-up met een flink vermogen en duizelingwekkende prestaties, is voor Amerikaanse autobouwers inmiddels meer regel dan uitzondering. Het was Rivian dat er een paar jaar geleden mee begon, door de R1T aan de wereld te laten zien. Snel volgden allerlei andere fabrikanten als Tesla, Nikola en recent ook Hummer. Rivian was dan wel een trendsetter, maar het denkt nu al serieus na over de auto’s ná die R1T en R1S (de SUV-variant van de R1). Dat gaan heel andere auto’s worden dan we tot nu toe van het merk hebben gezien.
China en Europa
In gesprek met persbureau Reuters laat R.J. Scaringe, baas en oprichter van Rivian, namelijk weten dat het plannen heeft om kleinere auto’s te gaan bouwen. Die zijn volgens de autobouwer namelijk beter geschikt voor klanten in China en Europa. Daarom zijn ze voor Rivian belangrijk om de productie- en verkoopvolumes omhoog te krikken.
Dat is noodzakelijk, want Rivian heeft om te overleven en te groeien in de huidige markt namelijk auto’s nodig die het volume ook buiten de Verenigde Staten stimuleren. “Het is belangrijk om ook buiten de VS te produceren. We zouden geen serieus autobedrijf kunnen opbouwen als we niet aan Europa en China denken als markten voor de lange termijn”, zegt Scaringe. Naar verwachting verschijnen er dus kleinere modellen die veel componenten van de R1S en R1T hebben, om op ons continent de strijd aan te gaan met grote Europese fabrikanten.
Halo cars
De baas van de kersverse autofabrikant laat weten dat we de R1T en R1S vooral moeten zien als halo cars, die het merk Rivian aantrekkelijk maken. Daarnaast gaat het bestelbussen bouwen voor Amazon, waarvan het e-commerce-bedrijf zo’n 100.000 exemplaren heeft besteld. De elektrische pick-up, de R1T, is momenteel al in productie. In juni 2021 kunnen de eerste klanten in de Verenigde Staten hun auto verwachten. Het model komt waarschijnlijk niet naar Europa, omdat er weinig vraag voor is. De SUV-variant, de R1S, maakt wél de oversteek. Die auto moet in 2022 in ons continent verschijnen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8