Rivian stelt levering R1T en R1S opnieuw uit, oorzaak laat zich raden
Na al uitgesteld te zijn sinds 2020 moeten de kopers van de Rivian R1T en R1S opnieuw wat langer wachten. De volledig elektrische pick-ups zullen nu in september (voor de R1T) en later in de herfst (voor de R1S) geleverd worden.
Dat is, als ze dat beoogde doel wel kunnen halen. Het is namelijk niet de eerste keer dat ze de levering van de elektrische pick-ups moeten uitstellen. Rivian was van plan om de R1T al in 2020 op de markt te zetten, maar het coronavirus gooide roet in het eten. Ondanks de tegenslag van het tijdelijk sluiten van de fabriek bleef de fabrikant optimistisch. Het wilde als eerste autofabrikant ter wereld een volledig elektrische pick-up van de band laten rollen, maar het doel van begin 2021 bleek ook nog te enthousiast. De laatste indicatie die Rivian gaf was juni 2021, maar ook toen zagen we ze nog niet.
Twee maanden
Nu is de levering van de R1T en de R1S opnieuw uitgesteld. Een heel groot drama is dat niet met een vertraging van twee maanden, maar nu zullen kopers van de R1T moeten wachten tot september. Voor de kopers van de R1S geeft Rivian deze herfst als verwachte levertijd aan.
Rivian produceert drie voertuigen tegelijk
Zoals bij eerdere vertragingen geeft de CEO van Rivian, RJ Scaringe, via een brief aan haar klanten uitleg. Het mag geen verrassing heten dat hij daarbij het chiptekort noemt. “Er zijn meerdere redenen waarom onze productie langer duurt dan verwacht”, schrijft Scaringe. “De trapsgewijze effecten van de pandemie hebben een groter versterkend effect dan iemand had verwacht. Alles, van de bouw van faciliteiten tot de installatie van apparatuur en de levering van voertuigcomponenten (vooral halfgeleiders) is getroffen door de pandemie.”
Bovendien benadrukt Scaringe ook nog maar even dat het produceren van drie voertuigen tegelijk (ze werken ook aan busjes voor de Amerikaanse webwinkelgigant Amazon) niet makkelijk gaat met een chiptekort.
Titanenstrijd
Mocht Rivian er dan toch in slagen om de elektrische pick-ups in september te leveren, dan is de kans groot dat zij de eretitel ‘eerste’ krijgen. Ze zijn namelijk bij lange na niet de enige in de strijd om als eerste een volledig elektrische pick-up op de markt te zetten. Onder andere Ford, met de F-150 Lightning, Tesla, met de Cybertruck en GMC, Canoo en Fisker zijn ook al bezig met een elektrische en krachtige pick-up.
Ford heeft daarbij als doel gesteld om de geëlektrificeerde F-150 in de lente van 2022 in de showroom te zetten. Daarmee zijn zij al concreter dan Tesla, dat nog weinig weggeeft over de leverdatum van de opmerkelijke Cybertruck. Wel beloofde topman Elon Musk dat er dit jaar al een productierijp exemplaar van de Cybertruck te tonen. Wordt vervolgd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce