De Rodin Fzero is een abnormale hypercar voor het circuit
Het Nieuw-Zeelandse Rodin Cars, heeft de productie van zijn bizarre hypercar officieel aangekondigd. Drie jaar geleden werd de FZero onthuld, maar nu laat het wat nieuwe informatie los. Zo weten we de officiële specs en krijgen we een datum om naar uit te kijken.
In 2019 schenen we al een licht op de plannen van Rodin. Destijds spraken we over een hypercar met 1600 pk. In werkelijkheid ligt het iets anders, maar is het nog net zo indrukwekkend.
De FZero kent geen restricties
Eerder kwam Rodin met de FZed op de proppen. Naar eigen zeggen gebouwd om de ervaring achter het stuur van een hedendaagse Formule 1 auto na te bootsen. De FZero moet dat nog even dunnetjes overdoen en als het even kan, de ervaring ook overtreffen. Dat klinkt op z’n zachtst gezegd ambitieus.
Waarom dit volgens Rodin zou kunnen lukken is omdat de FZero zonder enige vorm van regulaties ontworpen wordt. Niet voor de straat evenmin voor het circuit. De ingenieurs van Rodin konden de auto dus naar hartenlust ontwerpen. Op die manier kunnen er volgens Rodin prestaties geleverd worden die normaliter ondenkbaar zijn.
David Dicker, oprichter van Rodin, doet allerminst zijn best om de verwachtingen van zijn creatie te temperen. Hij zegt het volgende: “De Rodin Fzero is een fysieke representatie van de ultieme mogelijkheden qua prestaties van een voertuig. Zonder restricties of regels konden we de auto lichter maken en meer vermogen geven. Daarnaast konden we de auto meer downforce laten genereren. De enige begrenzing zit hem in de wetten van de natuur. En zelfs daarvan hebben we de grenzen opgezocht. We kijken ernaar uit om de meest intense rijervaring ter wereld uit te rollen naar circuits wereldwijd.”
De Rodin Fzero in cijfers
Bij zulke uitspraken horen natuurlijk cijfers die ze ondersteunen. Laten we kijken of de FZero op papier ook zo indrukwekkend is. Om te beginnen het gewicht. De auto weegt een absurde 698 kilogram. Pak ‘m beet 100 kilo lichter dan een moderne Formule 1 auto. Die moeten natuurlijk aan allerlei eisen voldoen, maar dat maakt het niet minder indrukwekkend.
Het vermogen wordt verzorgd door een 4,0-liter V1o met elektrische ondersteuning. De motor weegt in zijn totaliteit slechts een kleine 132 kilogram. Volgens Rodin de allerlichtste V10 ooit gebouwd. Over vermogen gesproken, daar heeft de FZero genoeg van. 1117 pk (bij 9000 tpm) om precies te zijn.
Hypercar uit een 3D-printer? Het kan, want dit is de Czinger 21C
Combineer dit met zijn ontzettend lage gewicht en het resultaat is een vermogen tot gewichtsverhouding van, houd je vast, 1662 pk/kg! Het koppel is maximaal 1026 Nm (bij 7250 tpm). Het maximale toerental bedraagt 10.000 tpm. De topsnelheid bedraagt meer dan 360 km/h.
Slechts 27 exemplaren
Van een auto als dit maakt de fabrikant vanzelfsprekend weinig exemplaren. Een auto voor het circuit betekent over het algemeen lage aantallen gecombineerd met hoge kosten en prijzen. Daarom zullen er ook maar 27 exemplaren van de band rollen. Naar verwachting worden de eerste auto’s in 2023 geleverd aan hun gefortuneerde eigenaren.