Dit is de tweede duurste nieuwe auto van het moment
De duurste auto ooit is sinds een week de Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé. Maar als het gaat om nieuwe auto’s, spant de Rolls-Royce Boat Tail de kroon. Dit is het tweede van de in totaal drie exemplaren wereldwijd.
Rolls-Royce presenteerde eind vorig jaar de Boat Tail, een auto waarmee het liet zien waar de fabrikant toe in staat is. Een unieke auto die volledig naar wens van de klant is opgebouwd. Niet alleen door het gebruik van een unieke kleur of stoelbekleding, maar ook door een compleet unieke (en met de hand vervaardigde) carrosserie. Een one-off, dus. Alhoewel, de Boat Tail verschijnt drie keer. Daarmee is-ie nog steeds hyperexclusief.
Jay-Z
Inmiddels heeft de Britse autobouwer de tweede Boat Tail getoond. De auto is in de basis identiek aan het eerste model (die ondanks geruchten niét door rapper Jay-Z is gekocht), maar uiteraard verschilt de aankleding van de imposante machine.
De auto is uiteraard helemaal naar wens van de klant aangekleed. Rolls-Royce meldt dat de familie van de betreffende klant zijn oorsprong vindt in de parelindustrie. Daarnaast is het een kunstliefhebber, die tevens een grote collectie van klassieke en moderne auto’s heeft.
Oesters
Geen verrassing dus dat de gebruikte kleuren en materialen een link hebben met bovenstaand. Deze Boat Tail heeft een unieke carrosseriekleur, die een mix is van oester en zacht roze, aldus Rolls-Royce. Daar zijn ook witte en bronzen micavlokken aan toegevoegd, voor een parelmoer effect. De motorkap heeft een contrasterende cognackleur en een laag kristal, en is afgewerkt met een matte blanke lak.
Het unieke achterdek van de Boat Tail, die doet denken aan de maritieme wereld, heeft eveneens rosévergulde krijtstrepen en een geborstelde afwerking. Het Royal Walnut-fineer is naar wens van de klant aangebracht. Bijzonder daarvan is dat het hout in de loop van de tijd rijpt. Gedurende de jaren zal het hout daardoor een cognackleur aannemen en dus identiek zijn aan de kleur van de motorkap. Ook in de details is de rosétint zichtbaar: op de Spirit of Ecstasy en de dorpels.
Uurwerk van parelmoer
Die cognac-, rosé- en oestertinten komen ook terug in het interieur, bijvoorbeeld in het leer en de transmissietunnel. In het dashboard is een uurwerk van parelmoer geplaatst, die overigens uit de eigen collectie van de betreffende klant komt. Het materiaal komt ook terug in de bedieningsschakelaars en wijzerplaten.
Rolls-Royce laat met deze Boat Tail weer zien hoe ver het personalisatieproces bij het merk kan gaan. Zoals gezegd verschijnt er na deze auto nog een exemplaar, maar het is de vraag of we die ooit digitaal gaan zien. De klant kiest er immers zelf voor om de auto met de wereld te delen. Niet zo vreemd als je ruim 28 miljoen dollar voor een Rolls-Royce hebt betaald.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar