Rolls-Royce Cullinan kost minimaal 415.000 euro
Belangrijk consumentennieuws vandaag… voor de captains of industry die toevallig Autovisie.nl lezen. Want Rolls-Royce heeft bekendgemaakt dat de kersverse Cullinan in Nederland minimaal 415.225 euro moet kosten.
Daarmee heeft de Rolls-Royce in het SUV-segment geen enkele concurrentie. De Bentley Bentayga komt misschien nog het dichtst in de buurt, maar die blijft qua prijs onder de drie ton steken. In het programma van Rolls-Royce zelf valt de Cullinan tussen de Ghost en de Phantom in, die respectievelijk zo’n 350.000 en 550.000 euro kosten.
Geen kleintje
De Cullinan is 5,34 meter lang, 2,16 meter breed, 1,83 meter hoog en 2660 kilogram zwaar. Om dat in perspectief te plaatsten: de Bentley Bentayga – ook geen kleintje – is liefst 20 centimeter korter, 17 centimeter minder breed, 10 centimeter lager en 300 kilogram lichter.
Twaalfcilinder
Beide modellen worden aangedreven door een twaalfcilinder. De Bentley heeft een 608 pk en 900 Nm sterke 6,0 liter W12 met twee turbo’s. De Rolls-Royce zet daar een dubbel geblazen V12 tegenover met een historisch verantwoorde inhoud van 6,75 liter. Het blok komt tot 571 pk en 850 Nm. Hoe snel de Cullinan naar 100 km/h gaat, vindt Rolls-Royce irrelevant. Zijn topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. De Bentley loopt 301 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze betaalbare occasions zijn zeer capabele offroaders
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?