Autovisie
Autovisie Nieuws 29 jun 2019
Leestijd: 3 minuten

Rolls-Royce gaat afscheid nemen van beroemde V12-motor

Rolls-Royce en V12-motoren mogen dan sinds BMW intrede onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, er is een toekomst dat de twee uit elkaar gaan. En dat einde is in zicht, zegt de topman van Rolls-Royce tegen Autovisie.

Rolls Royce V12

In het volgende decennium zet Rolls-Royce de eerste stappen om tot een gamma van louter elektrische modellen te komen. “Dat doen we niet in een keer, maar stap voor stap. Het is onmogelijk om van de een op de andere dag om te schakelen. Onze klanten houden van de V12-motor, maar tijden veranderen. Dat wordt deels gedreven door regelgeving. Je hoort meer en meer dat verbrandingsmotoren niet meer zijn toegestaan in de verre toekomst en binnensteden worden emissievrij gemaakt. We bereiden ons daar op voor”, legt Torsten Müller-Ötvös aan Autovisie uit.

Luxury brand

Zijn alle Rolls-Royce-klanten in een elektrische auto geïnteresseerd? Volgens BMW -het moederconcern van Rolls-Royce– zal bijvoorbeeld de Verenigde Staten moeilijk te bewegen zijn om elektrisch te gaan. “Onze grootste markt is Amerika, waar we de meeste auto’s in Californië verkopen. Dat is een staat waar CO2-uitstoot hoog op de agenda staat en veel van onze clientèle ook een Tesla bezitten. De Rolls-Royce-bezitter heeft meerdere auto’s. Zoals wij in de kledingkast kijken, wat de beste kledij voor een gelegenheid is, kijkt zij welke auto voor die dag of event geschikt is. Wij zijn geen automerk maar een ‘luxury good’.  Niemand heeft ons nodig om van A naar B te gaan.” Volgens Müller-Ötvös rijdt de klant gemiddeld zo’n 5000 km per jaar met zijn Rolls-Royce.  Rolls Royce Cullinan

Actieradius beklangrijk

De CEO van Rolls-Royce staat achter een elektrische aandrijflijn voor Rolls-Royce, want stil, hoog koppel en trillingvrij. Het huidige platform voor de Phantom en Cullinan, dat later dit jaar ook voor de Ghost gebruikt wordt, is reeds geschikt voor elektrificatie. “Zolang we een uitstekende actieradius en korte laadtijden kunnen bieden -waar het naar uitziet- zal de klant tevreden zijn”, besluit Torsten Müller-Ötvös. Rolls Royce V12

Extreem hoge kosten

Rolls-Royce is de grootste leverancier van V12-modellen binnen het BMW-concern. De Engelse divisie bouwt iets meer dan 4.000 auto’s per jaar met de 6,6 en 6,75 liter V12-motoren fier voorin. Het blok ziet in Duitsland het levenslicht, waar het moederconcern de fabricage voor zijn rekening neemt. BMW zelf gebruikt een afgeleide variant (6.6 V12) van de motor voor zijn 7 Serie, maar niet voor lang meer. De verkoopvolumes van die M760Li zijn echter lager dan die van Rolls-Royce en volgens BMW’s ontwikkelingsbaas Klaus Fröhlich zijn de kosten “om de motor elk jaar aan de eisen te laten voldoen extreem hoog. Het heeft geen zin om er mee door te gaan als je met een geëlektrificeerde zescilinder tegenwoordig al meer vermogen bereikt.” De recente modificaties om het blok aan de nieuwste eisen te laten voldoen betekenden een daling van het motorvermogen van 25 pk. De 6.6 V12 levert nu 585 pk.

Wanneer BMW de laatste V12-motor bouwt, zeggen Torsten Müller-Ötvös en Klaus Fröhlich niet.

 

Deze modellen hebben nog een twaalfcilinder:

Aston Martin DB11

Aston Martin DBS

Aston Martin Rapide

Bentley Continental GT

Bentley Continental GTC

Bentley Flying Spur

Bentley Bentayga

BMW M760Li

Ferrari GTC4Lusso

Ferrari 812Superfast

Lamborghini Aventador

Lamborghini Aventador Roadster

Mercedes-AMG S65 Coupé

Mercedes-AMG S65 Cabrio

Mercedes-Maybach S650

Mercedes-Maybach S650 Pullman

Pagani Huayra

Rolls-Royce Ghost

Rolls-Royce Dawn

Rolls-Royce Wraith

Rolls-Royce Phantom

Kan het nog groter? Een zestiencilinder:

Bugatti Chiron

Bugatti Divo

Bugatti La Voiture Noire

 

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.