Ook Spirit of Ecstasy ontkomt niet aan elektrificatie
Rolls-Royce maakt zich op voor een volledig elektrische toekomst en daar kan ook de iconische Spirit of Ecstasy niet aan ontkomen.
Aerodynamica is belangrijker dan ooit in de autowereld. Het verkleinen van de luchtweerstand in het geval van een elektrische auto heeft namelijk een positieve invloed op het verbruik, en dus op de range. Wie aerodynamischer is, komt verder op een lading stroom. En dat is wat we allemaal willen.
Cullinan en Phantom
Ook bij Rolls-Royce. De Britse autobouwer maakt zich op voor een volledig elektrische toekomst en moet dus mee in die grote aerodynamische wedstrijd. Huidige modellen als de Phantom en Cullinan zijn vrachtschepen vergeleken bij gestroomlijnde auto’s als de Mercedes-Benz EQS en Porsche Taycan, maar ook de Britten werken hard om de aerodynamica van toekomstige Rolls-Royces te verbeteren.
Veel eerder dan verwacht: dit wordt de eerste elektrische Rolls-Royce
Het allereerste volledig elektrische model (Rolls-Royce bouwde eerder in zeer gelimiteerde oplage een elektrische Phantom), de Spectre, is dan ook de meest aerodynamische model van de Britten ooit. De auto, die aan het einde van 2023 op het asfalt verschijnt, heeft een voor het bedrijf ongekende Cw-waarde van 0,26. Dat getal moet dit jaar tijdens de vele tests met het model nog verder dalen. Ter vergelijking: de vorige generatie Phantom had nog een Cw-waarde van ruim 0,38.
Nieuw ontwerp
Een van de redenen waarom de Spectre zo’n lage luchtweerstand heeft, is onder andere de nieuwe Spirit of Ecstasy. Die heeft Rolls-Royce namelijk flink aangepast, zodat de befaamde mascotte een zo klein mogelijk effect op de aerodynamica van de auto heeft.
Het zit ‘m vooral in de houding die ‘ze’ aanneemt. Waar ze momenteel nog haar voeten bij elkaar en haar benen gestrekt staat, zet ze zich volgens Rolls-Royce straks ‘schrap voor de wind, met één been naar voren, het lichaam laag opgetrokken en met haar ogen gretig naar voren gericht’. Klinkt allemaal interessant, maar het wordt bevestigd met harde cijfers. Waar het huidige beeld 100,01 millimeter hoog is, meet de Spirit of Ecstasy nu nog 82,73 millimeter. Er was 830 uur nodig (op de tekentafel en in de windtunnel) om tot het uiteindelijke ontwerp te komen.
Verjaardag
Het is overigens niet toevallig dat Rolls-Royce nu met dit nieuws komt. Gisteren, op 6 februari, was het immers precies 111 jaar geleden dat de Spirit of Ecstasy (gemaakt door Charles Sykes) het levenslicht zag. Denk trouwens niet dat ze sinds dat moment altijd dezelfde vorm heeft gehad. In die 111 jaar is ze vaker licht van houding veranderd en gemaakt van verschillende materialen.
Het huidige beeld blijft nog actief op de huidige modelreeks. Alle nieuwe modellen zullen deze kleinere Spirit of Ecstasy op de neus dragen.