De afzet van Rolls-Royce moet de komende jaren fors omhoog. Dat is de eis van het management van de Engelse autobouwer. De fabrikant heeft een jaarafzet van vijfduizend tot zelfs zesduizend auto’s voor ogen.

Rolls-Royce CullinanRolls-Royce Cullinan


De verkoopverwachting ligt een stuk hoger dan het verkooprecord dat Rolls-Royce in 2014 wist neer te zetten. Toen verlieten 4063 auto’s de luxe showrooms, een aantal dat in 2016 met een volume van 4011 stuks net niet werd bereikt. Vorig jaar stopte de verkoopteller op 3362 exemplaren.

Cullinan

In vergelijking met het verkoopresultaat over 2007 betekent een jaarverkoop van minimaal 5.000 stuks een vervijfvoudiging. De groei kwam in de afgelopen tien jaar voort uit de introductie van nieuwe productlijnen, zoals de Ghost en Wraith. De lancering van de Phantom VIII moet dit jaar voor een opleving zorgen. Komend jaar zal een verkoopimpuls volgen dankzij de Cullinan. In december start Rolls-Royce de levering van zijn eerste SUV. Met het model zet Rolls-Royce de volgende stap in zijn expansiedrift. Rolls-Royce liet eerder weten dat de SUV ongeveer vijftig procent van de verkopen in het luxesegment zal opeisen. Binnen Rolls-Royce wordt met eenzelfde aandeel rekening gehouden.

Groen landschap

Rolls-Royce bouwt al zijn modellen in één fabriek te Goodwood, Zuid-Engeland. De faciliteit is gelegen in een groene omgeving. Verdere uitbreiding van de fabriek is in het landschap niet mogelijk. De afgelopen jaren heeft de autobouwer al de productieruimte opnieuw ingericht om zo meer auto’s te kunnen maken. Door alle types dezelfde modulaire aluminium basis te geven, kan Rolls-Royce zijn modellengamma op een band vervaardigen. Volgens een insider is die verandering belangrijk geweest om het productievolume te kunnen verhogen.

Wanneer Rolls-Royce de grens van vijfduizend verkochte exemplaren wil bereiken, is niet bekend. Het entreemodel van het merk is het eerstvolgende nieuwe model en dient voor een sterke impuls in verkoopaantallen te zorgen.