Deze offroad 911 is de droom van iedere avonturier
Zoals we weten heeft Porsche behoorlijk wat successen geboekt in de rallywereld. Met een eerste en tweede plaats finish tijdens de Parijs-Dakar rally in 1986 als absoluut hoogtepunt. Verschillende bedrijven hebben dat al vertaald naar de moderne wereld, waaronder Russel Built;
Russel Built is een tuningbedrijf dat zich specialiseert in het omtoveren van ‘normale’ 964 911’s tot waren offroaders. Het introduceerde onlangs de Safari Sportsman ‘kit’. Juist ja, daarvoor moet je dus eerst een donorauto zien te vinden.
Compleet nieuwe suspensie
De Safari Sportsman is het allernieuwste model waar Russel Built mee op de proppen komt. Nieuwe creaties krijgen de beschikking over een compleet nieuwe ophanging om zo het bruutste terrein te kunnen overwinnen. Daardoor is er bijvoorbeeld 25 centimeter aan wielarticulatie mogelijk. De wielbasis wordt iets verlengd met pak ‘m beet 5 centimeter en er is meer bodemspeling. Ook de spoorbreedte is aangepast om de koper de maximale offroad-ervaring te bezorgen. Volgens Russel Built behoudt de auto ondanks dit alles de sportiviteit en reactiesnelheid die je van een 911 mag verwachten. Dat is te hopen voor het bedrag dat je ervoor neertelt. Het kost ruim 128 duizend euro om de kit te laten installeren. En dan heb je nog niet eens donorauto in de vorm van een Porsche 964.
De Safari is aangekleed met dezelfde widebody als de iconische 964 Turbo die de auto een voluptueuzer en sportiever uiterlijk geeft. Mocht je echter na het installeren van de kit spijt krijgen, is er gelukkig nog de mogelijkheid om de aanpassingen ongedaan te maken waardoor er weer een standaard 964 overblijft.
Tal van opties
Er zit genoeg in de prijs inbegrepen, van de lak tot de 911 Turbo bodykit. Maar je krijgt als koper de mogelijkheid om je Safari naar hartenlust aan te kleden. Zo is er specifieke verlichting verkrijgbaar die je op de frunk kan monteren en mistlampen die in de bumper verwerkt worden. Voor degene die tijdens het offroaden wat extra benodigdheden wil meenemen, is er de optie op een koolstofvezel dakrek te laten plaatsen.
Voor de ambitieuze coureur die nog wel eens in een ongeluk terecht komt, is er een veiligheidskooi beschikbaar. Daarnaast kun je er een accessoiredrager bijnemen die keurig in de bagageruimte wordt bewaard. Daarin zitten 2 oprijplaten, een krik en een sleeptouw voor het geval je ergens in vast komt te zitten.
Misschien wel de belangrijkste upgrades hebben een invloed op de prestaties van de auto. Bij het in elkaar knutselen van een Safari kan de koper uit drie verschillende motorblokken kiezen. Een 3,6-liter die 310 pk levert, een 3,8-liter die voor 350 pk zorgt en een 4,0-liter die verantwoordelijk is voor 400 pk. Genoeg keuze dus!
Baja 911
De Safari Sportsman is een minder extreme, goedkopere optie dan het paradepaardje van Russel Built Fabrications, de Baja 911. Deze versie was het onderwerp van gesprek tijdens de SEMA-show in 2019 en ging daarna in productie. Russel Built heeft dus de smaak te pakken en creëert nu een versie die voor sommige mensen wat bereikbaarder is. Zo’n Baja kostte bijna vier ton. Had je wel een complete auto voor…
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze 5 hot hatch-occasions zijn nu verrassend goed te betalen
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?