Schijn bedriegt: nog niet sterkste Lamborghini Urus
Is dit de krachtigste Lamborghini Urus? Jazeker, maar die titel zal de Performante spoedig verliezen aan een eveneens nieuwe versie van Lamborghini’s SSUV. De echte krachtpatser is onderweg.
Maar dat volgende model is niet de meest sportieve loot aan de Urus-stam. Dat is toch echt deze Performante. De Italianen hebben de mastodont op de weegschaal én rollentestbank gezet. Voor de gewichtsreductie is de Urus Performante voorzien van koolstofvezelonderdelen, zoals de motorkap en optioneel het dakpaneel. Maar voor die plaatwerkdelen is niet alleen voor een ander materiaal gekozen, tegelijkertijd heeft het ontwikkelingsteam van Lamborghini gekeken naar de technische functie. In dit geval ook de aerodynamische waarde. De fabrikant geeft aan dat de aerodynamica van de SSUV verbeterd is.
Een van de verbeteringen is het luchtgordijn dat vanuit de voorbumper wordt gecreëerd. De lichtere motorkap kent een nieuw lijnenspel zodat het ontwerp aansluit op de herziene voorbumper. In de klep is een opening aangebracht. De voorbumper en splitter in koolstofvezel verbeteren de motorkoeling. De combinatie van alle hertekende items maakt de Urus Performante 2,5 cm langer dan de bestaande, inmiddels uitverkochte versie. Op het door Lamborghini verstrekte beeldmateriaal is de Urus Performante tweekleurig, maar wie dat wenst kan ook voor één kleur kiezen. Zo’n zwarte motorkap heeft overigens een functie, zoals je in deze aflevering van Sjoerds Weetjes kunt horen.
Gerestylede achterzijde
Aan de achterzijde kent de Urus een nieuw ontworpen achterspoiler. Volgens Lamborghini verhoogt de spoiler de neerwaartse druk met 38%. De fabrikant spreekt van een ontwerp in de geest van de Aventador SVJ-vleugel. Tegelijkertijd monteert de fabrikant nieuwe stalen veren. In vergelijking met die van de reguliere Urus hangt de koets van de Urus Performante twee hele centimeters lager boven het asfalt. De wielen staan in de breedte overigens 1,6 cm verder uit elkaar. Dat zijn wielen in 22 of 23 inch formaat, afhankelijk van de gemaakte keuze op het bestelformulier. Lamborghini levert Pirelli P Zero (285/40R22 vóór/325/35R22 achter) die desgewenst kunnen worden vervangen door de semi-slick Pirelli P Zero Trofeo R.
In profiel wordt de verlaagde houding van de Urus Performante geaccentueerd door zijn prominente voor- en achtervleugel en bumper, waardoor de totale lengte met 25 mm toeneemt. De achterkant van de Urus Performante onderscheidt zich al even door zijn doelgerichte high-performance design. Een achterspoiler met vinnen van koolstofvezel is geïnspireerd op het ontwerp van de Aventador SVJ en draagt bij aan de verhoogde neerwaartse kracht. De onderzijde van de achterkant kenmerkt zich door een vers bumperontwerp met diffusor (koolstofvezel) en eindstukken van de lichtgewicht titanium sportuitlaat. Het muziekinstrument van Akrapovič is standaard voor de Performante.
Waarom de Lamborghini Urus een tweede keus is | Sjoerds Weetjes 268
47 kg en 16 pk
De 47 kg lichtere Urus Performante -het verschil tussen rijden met bijna lege en nagenoeg volle tank- heeft onveranderd een V8-motor voorin hangen. Het vermogen van dat 4,0 liter blok is met 16 pk opgevoerd tot 666 pk, een duivels vermogen voor de beestachtige SSUV. Voor de Chinese markt beperkt Lamborghini het motorvermogen tot 640 pk, aangezien er daar belastingregels op basis van het motorvermogen gelden. Het koppel bedraagt 850 Nm. De Urus Performante accelereert nu in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 306 km/h. Bij Lamborghini denkt men dat niet alle kopers permanent op het asfalt rijden. Speciaal voor de Urus Performante wordt nu de rijstand Rally geïntroduceerd. Met de functie kan er eenvoudig op rallyparcoursen worden gereden. Sowieso zijn de rijmodi aangepast voor het Performante-karakter.
De eerste orders voor de Urus Performante zijn reeds geplaatst. De klanten kunnen hun exemplaar nog dit jaar bij de dealer ophalen. De gefacelifte Urus wordt volgende maand voorgesteld. De SSUV komt er in een uitvoering met plug-in hybride-aandrijflijn. De combinatie van de V8-benzinemotor en een elektromotor zorgt voor een systeemvermogen van 850 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace