Schrikken op de vroege morgen: Daimler SP250 met klapdak
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd1.jpg)
Aaah! En we zijn gelijk wakker. Want de slaap springt ons spontaan uit de ogen bij het zien van deze uiterlijk ietwat gemankeerde Daimler SP250 Retractable Hardtop. De unieke Britse sportwagen – het bleef gelukkig bij één exemplaar – wordt komende zaterdag geveild tijdens de Goodwood Revival.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd6.jpg)
De verkoper is de zoon van Antony H. Croucher, de man die deze Daimler SP250 in 1960 kocht en hem van een klapdak voorzag. Croucher was de oprichter van Antony H Croucher Precision & Prototype Engineering Co Ltd (AHC) en patenteerde al in 1947 zijn idee voor een elektrohydraulisch inklapbare hardtop.
Hij koos de Daimler SP250 voor conversie vanwege zijn carrosserie van glasvezel, waardoor het model gemakkelijk kon worden aangepast. Croucher maakte van de Engelse coupé een vierzitter en monteerde een klapdak dat met een druk op een knop konden worden geopend en gesloten, zelfs als de Daimler reed.
The Addams Family
In documenten van AHC valt te lezen dat het bedrijf ruim vijfduizend manuren besteedde aan de ontwikkeling van de bijzondere dakconstructie voor de Daimler. De SP250 Retractable Hardtop was in 1963 klaar en kostte uiteindelijk 30.000 pond om te maken (gecorrigeerd voor inflatie en omgerekend zo’n 690.000 euro).
Ondanks het feit dat de vreemd ogende Daimler niet had misstaan in de televisieserie The Addams Family (1964 – 1966) werd de auto door de pers goed ontvangen. De dakconstructie – die AHC had bedoeld voor grote luxesedans als de Jaguar Mark X – werd echter nooit toegepast op een productiemodel en verdween in de obscuriteit.
Dak werkte niet
De huidige eigenaar van de Daimler kocht de auto van zijn vader Antony Croucher in 1969. De SP250 was oorspronkelijk oranje met een wit dak en een wittte motorkap en kofferbak, maar is later overgespoten in zilvergrijs. Daarna werkte het dak echter niet meer goed, dus werd het in de dichte positie gefixeerd (als het dak open is, blokkeert het de toegang tot de vulopening van de benzinetank).
Enkele jaren geleden hebben de broer van de huidige eigenaar en een bevriende technicus er maanden over gedaan om het klapdak weer werkend te krijgen. De Daimler – die wordt aangedreven door een 140 pk leverende 2,5 liter V8 – gaat onder de hamer bij Bonhams en moet tussen de 60.000 en 83.000 euro opbrengen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd8.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd1.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd9.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd7.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd5.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Fd4.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had