Seat Minimó is compact, elektrisch stadsvoertuig
Hoe ziet de toekomst van stadse mobiliteit eruit? Die vraag houdt alle autofabrikanten bezig, zo ook Seat. Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona (25-28 februari) presenteert de autobouwer de Minimó: een elektrische 1+1-zitter, speciaal ontworpen voor gebruik in stedelijke gebieden.
Achter elkaar zitten
Het concept van de Seat Minimó – uitgerust met vrijstaande 17-inch wielen – is natuurlijk niet helemaal nieuw. Renault levert al langere tijd de Twizy met een soortgelijk concept. Net als in de Twizy zit je ook in deze Seat Minimó achter elkaar. Volgens Seat hebben de bestuurder en passagier dankzij de 1+1-configuratie elk evenveel ruimte en een 360-graden-uitzicht. De zitplaats achterin is een integraal onderdeel van het interieur. Indien de bestuurder alleen rijdt, kan de ruimte achterin als opbergruimte worden gebruikt. Praktisch moet de Minimó ook zijn. Seat heeft de deuren asymmetrisch vormgegeven en ze scharnieren zodanig dat ze zelfs in de meest krappe plekken te openen zijn.
Actieradius
Heel groot is de Seat Minimó niet. Hij is slechts 2,5 meter lang en 1,24 meter breed. Hij is compact genoeg om te kunnen parkeren op plaatsen voor motorfietsen. Bovendien zouden er twee Minimó’s in één rijstrook zij aan zij kunnen rijden. De actieradius van de elektrisch aangedreven Minimó komt uit op meer dan 100 kilometer. Hoe groot het accupakket is, kan Seat niet vertellen. Wel benadrukt Seat dat het opladen van de batterij niet nodig is. Het accupakket kan namelijk in enkele seconden eenvoudig worden vervangen door een opgeladen exemplaar. Dit zou volgens Seat met carsharing een kostenbesparing van 50 procent kunnen opleveren.
Level 4 autonoom rijden
De Minimó is uitgerust met diverse connectiviteitsoplossingen, volgens Seat geschikt voor zowel privégebruikers als voor carsharing. Die oplossingen zijn allemaal op 5G-technologie gebaseerd. In het interieur werkt het centrale display achter het stuur draadloos samen met een smartphone. “Met de Google Assistent van Android Auto kan de persoon aan het stuur de ogen op de weg houden terwijl hij/zij voicecontrol gebruikt om diverse functies aan te sturen. Het digitale platform staat bovendien open voor toekomstige ontwikkelingen. Zo is de Minimó klaar voor technologieën die Level 4 autonoom rijden mogelijk maken”, aldus de autofabrikant.
Seat presenteert de Minimó ook op de Autosalon van Genève (7-17 maart).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto