Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 3 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Ook voor Nederland: Seres 3 is ‘betaalbare’ Amerikaanse elektro-crossover

Nederland is weer een merk rijker. De Seres 3 is een elektrische crossover van Chinees-Amerikaanse makelij, die ‘elektrisch rijden betaalbaar moet maken’.

Chinese autofabrikanten proberen al jaren de oversteek naar Europa te maken, maar dat lukte ze vaak niet. Inmiddels is er een aantal fabrikanten wél in geslaagd om dat te doen, en Seres is er daar een van. Het bedrijf werd in januari 2016 opgericht en is gevestigd in jawel, Silicon Valley, daar waar onder andere Tesla en Google opereren. Daar staat het hoofdkantoor van de fabrikant. Het is een dochteronderneming van Chongqing Sokon Industry Group, dat Seres destijds oprichtte. In 2017 kreeg Seres een vergunning om in China te produceren én namen ze de Commercial Assembly Plant in het Amerikaanse Mishawaka over, waar eerder auto’s van Mercedes-Benz en Hummer het levenslicht zagen.

Dongfeng

Het jonge bedrijf komt nu ook met eigen producten. Naar Nederland welteverstaan, want het gaat hier de 3 voeren. Informatie over die auto geeft de fabrikant nog niet prijs, maar zoals vaker het geval bij dit soort Chinese fabrikanten, rijdt er momenteel al een identieke auto ergens op het asfalt rond. De Seres 3 werd een tijdje terug al in andere Europese landen aangekondigd en destijds lieten verschillende buitenlandse media en het Nederlandse Autoweek al zien met welk model we precies te maken hebben. Kijken we naar het gamma van DFSK Motor (eveneens onderdeel van Chongqing Sokon Industry Group) en Dongfeng, dan gaat het om de Fengon E3. Die auto werd vorig jaar al gepresenteerd op de Shanghai Motor Show en heeft een uiterlijk dat identiek is aan dat van de Seres 3. Laatstgenoemde model lijkt dan ook simpelweg een Fengon E3 met een ander merklogo.

Is dat inderdaad zo, dan ligt het voor de hand dat de Seres 3 met dezelfde aandrijflijn naar ons land komt. Dat betekent dat-ie een elektromotor op de vooras krijgt met een vermogen van 120 kW en 300 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 52,6 kW, goed voor een NEDC-bereik van iets meer dan 400 km. Qua maatvoering moet je denken aan dat van een Kia Niro of Tesla Model Y: hij is 4,38 meter lang, 1,85 meter breed en 1,65 meter hoog.

Distributie

Hoewel we dus nog geen officiële details hebben ontvangen van Seres, komt het al wel met een concreet plan als het gaat om de distributie van het model. Het zegt deze maand nog naar Nederland te komen om een aantal auto’s in de totaal 9 showrooms van de aangesloten autodealers te plaatsen. Green Mobility Group Europe B.V. neemt de rol van importeur op zich. Hoeveel de Seres 3 gaat kosten, is nog onbekend. Wel zegt de fabrikant dat het ‘elektrisch rijden voor iedereen betaalbaar wil maken’, waardoor we een prijskaartje kunnen verwachten dat tussen de 30.000 en 40.000 euro ligt. Dat lijkt nu immers in de elektrowereld de maatstaf voor ‘betaalbaar’, gezien het formaat van deze auto. Op de website van de fabrikant is te lezen welke dealers zich bij het merk hebben aangesloten.

Seres 3

Met de introductie van Seres komt de Chinese elektro-trein nu echt op stoom. Vorig jaar veroverde MG de Nederlandse markt al met de succesvolle ZS EV en inmiddels is ook het Chinese Aiways in ons land gearriveerd.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.