Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 15 jul 2021
Leestijd: 4 minuten

Simpeler en betere races: zo zien de Formule 1-bolides er vanaf 2022 uit

De Formule 1 heeft vanmiddag het doek getrokken van een bijzonder model: de bolide waarmee coureurs vanaf 2022 zullen rijden. Het is de eerste echte glimp die we vangen van een model op ware grootte en dus zijn de grote veranderingen goed te zien.

Volgend jaar krijgen de tien Formule 1-teams te maken met een reusachtig pakket aan reglementswijzigingen. Het was de bedoeling dat de nieuwe generatie Formule 1-auto’s al dit jaar op het circuit zouden rondrijden, maar het coronavirus gooide roet in het eten. De teams stemden unaniem voor het uitstellen van de nieuwe regels, maar zullen daar volgend seizoen dan toch aan moeten geloven.

Negatieve gevolgen

De regels draaien met name om de aerodynamica van de auto. Sinds 2017 rijden de auto’s namelijk met bredere en lagere achtervleugels, terwijl de voorvleugels zeer complex zijn geworden. Dat zorgde ervoor dat de coureurs veel snellere rondetijden konden noteren dan voorheen, maar had negatieve gevolgen voor het racen zelf. Coureurs beklagen zich nog altijd regelmatig over het effect van de ‘vuile lucht’, waardoor het lastig is om achter andere coureurs te rijden. Inhaalacties in bochten zijn dan dus lastig, tenzij dat op het einde van een rechte stuk met behulp van DRS gebeurt.

Dat klagen van de coureurs is terecht als je je bedenkt dat zij zo’n veertig procent downforce verliezen in die vuile lucht. Dat moet met de nieuwe 2022-bolides slechts vijf tot tien procent zijn, een wereld van verschil dus.

Wat verdient Max Verstappen als hij dit jaar kampioen wordt?

Eerste echte glimp van de F1 voor 2022

Kortom, er moest wat veranderen om de races wat spannender te maken en de coureurs het materiaal te geven om weer echt te racen. Daarvoor is dus een groot pakket aan regels voorgelegd aan de teams, die – na wat discussies – akkoord zijn gegaan.

Om ons een idee te geven van hoe de nieuwe Formule 1-bolides er in 2022 uitzien, heeft de Formule 1 op het Britse Silverstone een conceptmodel gepresenteerd met een opvallende livery. De onthulling van dit concept op ware schaal geeft ons voor het eerst een echte blik op de nieuwe bolide. Eerder toonde de Formule 1 al een model op halve schaal, maar daarbij zijn niet alle details even goed te zien.

Formule 1 2022

Simplicity is key

Deze zijn dus in eerste instantie gericht op de actie op de baan. De aerodynamica is beperkter, waardoor bijvoorbeeld de voorvleugel wat gesimplificeerd is. De ‘end plates’, de flapjes aan de uitersten van de voorvleugel, zijn omgebogen en vormen zo een mooi, golvend geheel. Blijven we aan de voorkant, zien we ook ineens flappen boven de voorbanden hangen. Deze zijn er om de turbulentie en ook de effecten van de vuile lucht van de auto ervoor te beperken.

Simpel is dan ook verder de filosofie voor de nieuwe Formule 1-bolide vanaf 2022. Achter zien we een wat grotere achtervleugel, meer aerodynamica op de bodemplaat – het zogenaamde ground-effect principe -, de bargeboards aan de flanken ontbreken, een simpelere ophanging, 18-inch banden en een grotere diffuser. Dit heeft wel gevolgen voor het gewicht, want de racemachines zullen 25 kilogram zwaarder zijn ten opzichte van de huidige modellen.

Verstappen breekt ook uniek leeftijdsrecord: terugblik op beste podiumplaatsen

Led-paneel

Ook ligt er nog een voorstel klaar om de wielen te voorzien van een led-paneel. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar dit heeft vooral gevolgen voor de fan. Op dit led-display moet dan namelijk de positie van de coureur op de baan getoond worden. Dat systeem wordt al in de lange-afstandsraces gebruikt op de voorruit, wat wel goed van pas komt in een 24 uursrace. In de Formule 1 kan dat van pas komen voor fans die op een plek zitten waar geen videoscherm te zien is – en er wat achterblijvers in het veld rijden. Een zelfde soort display is ook voorgesteld voor op het bodywork, maar daar is – net als bij de wielen – nog geen officieel nieuws over.

Al met al is de nieuwe Formule 1-bolide voor 2022 een futuristisch ogende raceauto die de actie op de baan moet verbeteren. Dat is goed nieuws voor de coureurs, die weer het gevecht aan kunnen gaan met elkaar, én de fans langs de baan en voor de buis. Verwacht echter niet dat dit exact het uiterlijk zal zijn van alle twintig auto’s die in 2022 op de grid staan. De teams zullen namelijk nog altijd hun eigen smaak mogen geven aan sommige onderdelen, iets waardoor we nu ook zo’n diverse grid hebben met verschillende soorten voorvleugels en aerodynamica op de vloer en de bargeboards. “De nieuwe auto’s zullen elegant zijn en zijn ontworpen om op de limiet te racen”, aldus Formule 1-baas Stefano Domenicali.

 

 

Wiel-aan-wiel

De sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, noemt de 2022-bolide een nieuw hoofdstuk voor de sport. “Het is een opvallend nieuw design, we wilden dat het er geweldig uit zou zien. We willen de beste coureurs zien winnen, dat ze wiel-aan-wiel racen. We willen de fans entertainen en ze erbij betrekken en nieuwe fans aantrekken. Dit is een uniek, nieuw hoofdstuk in deze sport”, aldus Brawn.

Nikolas Tombazis, hoofd technische zaken van eenzitters bij de FIA, legt uit dat de focus niet alleen op de looks lagen. “Het is niet alleen cosmetisch, alle vormen die je ziet zijn ontworpen om de flow rondom de auto te verbeteren. Er zijn ook meerdere onderdelen gestandaardiseerd om de kosten te beperken.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.