Bart Oostvogels
Bart Oostvogels Nieuws 16 feb 2015
Leestijd: 3 minuten

Sin Cars wil de perfecte racewagen bouwen

Rijden in een sportwagen en denken dat je zelf een betere kunt maken… Klinkt bekend. Ferruccio Lamborghini deed het en positioneerde zijn merk als een geduchte concurrent voor Ferrari. De oprichter van Sin Cars heeft wat dat betreft iets gemeen met Ferruccio, al ligt zijn focus op racewagens en opereert hij in een heel ander segment.

Fotocredit: John Mountney – Mountersphotography

 

Sin Cars werd in 2012 opgericht door de Bulgaar Rosen Daskalov. Hij had daarvoor in verschillende racewagens gereden en besloten dat het beter kon. “Ik ben jarenlang op zoek geweest naar de beste raceauto”, legt Daskalov uit. “Ik heb heel wat afgesleuteld aan diverse modellen, maar was nooit tevreden. De ene was te duur, de andere presteerde niet voldoende en weer een ander had te veel onderhoud nodig.” Hij begon daarop samen met een team van ervaren autosporttechnici en -ontwerpers zijn eigen project.

“Ik heb heel wat afgesleuteld, maar was nooit tevreden”

Daskalov haalde de Britse leverancier ProFormance Metals over om erin te stappen. De bedoeling van de heren? Het ontwerpen van een relatief betaalbare sportwagen voor op het circuit, waar met wat simpele aanpassingen ook een straatversie van gemaakt kon worden. De naam Sin Cars werd bedacht naar aanleiding van de hit ‘It’s A Sin’ van het Britse popduo Pet Shop Boys.

De Sin R1 Concept debuteerde in januari 2013 op de Britse Autosport International-beurs. Slechts een half jaar later was het model nagenoeg productieklaar. Een knappe prestatie! Volgens Daskalov waren een zeer korte ontwikkelingstijd en lage productiekosten mogelijk door slim gebruik te maken van CAD-design en computergestuurde fabricageapparatuur. Sin Cars presenteerde de productieversie van de R1 tijdens het Goodwood Festival of Speed in 2013, alwaar de sportwagen deelnam aan de fameuze heuvelklim. De circuitversie, Sin R1 GT genaamd, liet zich voor het eerst in augustus dat jaar zien.

Sin R1 beleeft debuut tijdens Goodwood Festival of Speed van 2013

In de tussentijd werd het R1-ontwerp nog wel wat aangepast. “We veranderen constant de afstelling van het onderstel”, zegt Daskalov. “Het is ons doel om een goede balans tussen comfort en stijfheid te vinden, maar de klant mag ook zelf aangeven wat ‘ie het beste vindt.” De officiële perspresentatie van de R1 vond plaats in oktober 2014. De reacties van de pers waren bijzonder goed. Vooral het gegeven dat je veel sportwagen krijgt voor relatief weinig geld werd vaak genoemd. Een R1-straatversie kost bijvoorbeeld maar 79.000 euro exclusief belastingen, terwijl de raceversie bij zo’n 92.000 euro begint. Wil je een exemplaar gehomologeerd voor de GT4 European Series, dan ben je dik 112.000 euro kwijt. Ook dat is nog ‘betaalbaar’.

Sinds begin dit jaar worden de eerste auto’s gebouwd. Per maand hoopt Daskalov er ongeveer tien te bouwen. De onderdelen worden gemaakt in Bulgarije, waarna de hele boel in Engeland in elkaar wordt geschroefd. In dat land zijn de homologatie-procedures een stuk eenvoudiger en sneller.

“De klant mag aangeven wat ‘ie het beste vindt”

In de basis is iedere Sin R1 gereed voor circuitgebruik, want zowel de straat- als wedstrijdversie heeft onderhuids een FIA-gehomologeerd buizenframe. En in beide gevallen is de carrosserie met carbon panelen aangekleed. Er is zowel voor de circuit- als straatvariant keuze uit een LS3 6.2 V8 met 430 pk, een 7,0 liter LS7 V8 met 530 pk en een LS9 V8 met 650 pk.

Specificaties Sin R1 straatversie

Type: Chevrolet LS3 6.2L V8
Motorinhoud: 6200 cm³
Boring x slag: 103,25 x 92 mm
Compressieverhouding: 10:1
Vermogen: 450 pk (331 kW)/8250 min-1
Koppel: 430 Nm/6500 min-1
Transmissie: manuele zesbak (sequentiële of semi-automaat optioneel)
Topsnelheid: >300 km/h
0-100 km/h: 3,5 s
0-200 km/h: 9,7 s
Wielbasis: 2760 mm
Lengte: 4830 mm
Breedte (inclusief zijspiegels): 2251 mm
Hoogte: 1285 mm
Spoorbreedte voor: 1985 mm
Spoorbreedte achter: 2000 mm
Leeggewicht: 1150 kg

Specificaties Sin R1 raceversie

Type: LS7 7.0L V8
Motorinhoud: 7000 cm³
Boring x slag: 104,8 x 101,6 mm
Compressieverhouding: 11.0:1
Vermogen: 610 pk (455 kW)/8250 min-1
Koppel: 550 Nm/6500 min-1
Transmissie: sequentiële zesbak (schakelflippers optioneel)
Topsnelheid: >300 km/h
0-100 km/h: 3,1 s
0-200 km/h: 8,7 s
Wielbasis: 2760 mm
Lengte: 4830 mm
Breedte (inclusief zijspiegels): 2251 mm
Hoogte: 1285 mm
Spoorbreedte voor: 1985 mm
Spoorbreedte achter: 2000 mm
Leeggewicht: 1150 kg

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.