Skoda Citigo iV is geen hertekende elektrische Volkswagen Up
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02_citigoe_iv-1.jpg)
Liefst zes jaar na de lancering van de elektrische Volkswagen e-Up komt Skoda met de elektroversie van de tweelingbroer Citigo. De Tsjechische autobouwer doopt de versie Citigo iV, waarbij de toevoeging Skoda-taal is voor zijn geëlektrificeerde modellen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01_citigoe_iv-1.jpg)
De Skoda Citigo iV is echter geen Volkswagen e-Up met een ander naamplaatje en opnieuw getekende grille. Eerder dan zijn elektro-broer krijgt de Skoda-telg de vernieuwde aandrijflijn onder de kap, die binnenkort ook voor de e-Up en de Seat Mii wordt aangekondigd.
Krachtcentrale
De prestaties van de elektromotor zijn ongewijzigd en dat betekent dat de Citigo iV over een 61 kW/210 Nm sterke krachtcentrale in de neus beschikt. De elektro-unit krijgt echter wel zijn energie uit een groter accupakket dan tot nu toe in de e-Up werd aangeboden. De lithium-ion batterij beschikt over een grotere capaciteit. De inhoud bedraagt nu 36,8 kWh en dat is een kleine verdubbeling ten opzichte van het accupakket uit de Volkswagentelg, die tot 18,7 kWh kwam.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03_citigoe_iv-1.jpg)
Range
Door de grotere batterij neemt de actieradius enorm toe. Waar met de 18,7 kWh-accu’s een afstand van 160 km (volgens NEDC-meetmethode) werd gehaald, daar moet de nieuwe batterij een range bieden van 265 km (volgens WLTP-meetmethode).
Volgens Skoda moet je de accu met een 40 kW-gelijkstroomlader en CCS-systeem in een uur tot 80% kunnen laden. Bij een wisselstroomwallbox van 7,2 kW duurt het vier uur voordat de batterij geladen is. Met een 2,3 kW thuislaadstation kost het laden 12,5 uur. Het accupakket laat zich ook via het 230V-aansluiting laden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02_citigoe_iv-1.jpg)
Rijprestaties
De grotere accu’s hebben op de rijprestaties geen invloed. De onveranderde elektromotor brengt ook de Citigo iV in 12,5 seconden van stilstand naar 100 km/h. De elektronisch afgeregelde topsnelheid bedraagt 130 km/h.
Skoda plaatst de batterij in de wagenvloer, zodat de aanwezigheid van de elektro-units nauwelijks invloed heeft op de interieurcapaciteiten van de Citigo. De bagageruimte meet 250 liter. Met neergeklapte achterbank komt het laadvolume tot 923 liter, waar de stadsrakker normaliter 923 liter te bieden heeft.
Januari 2020
De productie van Citigo iV gaat eind dit jaar van start. Skoda bouwt het elektromodel alleen als vijfdeurs hatchback. In Nederland verschijnt de auto in januari op de weg. De importeur geeft de iV standaard zaken als elektrisch bedienbare portierramen vóór, airconditioning, centrale portiervergrendeling mee. De Citigo iV zal zich optisch van de overige types onderscheiden door de aangepaste grille in carrosseriekleur, een afwijkend dashboard, nieuw vormgegeven bumpers en gerestylede buitenspiegelkappen.
Over een prijs laat de importeur zich nog niet uit.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had