Skoda durft nieuwe Fabia al wel te tekenen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F1920_210422-skoda-fabia-exterior-design-sketches-11.jpeg)
Binnenkort trekt Skoda het doek van de nieuwe Fabia. Voorafgaand aan die première laat de autobouwer middels tekeningen alvast zien hoe het broertje van de Polo er ongeveer uit komt te zien.
Daaruit blijkt dat Skoda opnieuw kiest voor evolutie in plaats van revolutie. Op de tekeningen staat namelijk duidelijk een herkenbare Fabia, die uiteraard wel weer strakker en scherper is geworden ten opzichte van z’n voorganger.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F210422-skoda-fabia-exterior-design-sketches-3.jpg)
Sportiever
Lage, smallere koplampen en een bredere grille geven Skoda’s B-segmenter een wat sportievere en zelfverzekerdere uitstraling. Voor het ontwerp van die lichtunits dienden volgens Skoda zelf ‘blokken ijs; als inspiratie. Weet je dat ook weer. Op de achterzijde vinden we dan ook een zogenaamde ‘kristallijnstructuur’ met led-techniek.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F210422-skoda-fabia-exterior-design-sketches-4.jpg)
Grote verschillen vinden we ook in de maatvoering van de Fabia. Het model is namelijk 11,1 centimeter langer en 4,8 centimeter breder dan de vorige Fabia. Dat zorgt voor meer beenruimte voor inzittenden, want ook de wielbasis groeit met liefst 9 centimeter. Volgens Skoda is er ook meer bagageruimte beschikbaar. 50 liter meer om precies te zijn. De bagageruimte in de Fabia meet nu 380 liter, tegenover de 330 liter in de vorige generatie. Wie de bank neerklapt, kan 1190 liter kwijt (voorheen 1150 liter). Daarmee is-ie groter dan de huidige Volkswagen Polo, want die slokt respectievelijk 351 en 1125 liter op. Overigens is de nieuwe Fabia wel iets lager dan z’n voorganger (7 millimeter).
Alleen driecilinders voor nieuwe Fabia
Op motorisch vlak zien we weinig nieuws. De Fabia maakt namelijk gebruik van bekende klanten uit het Volkswagen-concern. Aanvankelijk verschijnt de nieuweling in ons land enkel met driecilinders. Het gaat om twee bekende 1,0-liter driecilinders, met 95 of 110 pk. In het eerste geval wordt het vermogen van de TSI-motor via een handgeschakelde vijfbak naar de voorwielen overgebracht. De krachtigere 1,0 TSI heeft optioneel een zeventraps DSG. De twee TSI’s maken de Fabia volgens Skoda zuinig, met name door de toevoeging van automatisch afsluitbare luchtopeningen in de voorbumper. Die functie bespaart tot 0,2 liter benzine per 100 kilometer, aldus Skoda. Andere aandrijflijnen voor de Nederlandse markt volgen mogelijk in een later stadium.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F04%2F210422-skoda-fabia-exterior-design-sketches-2.jpg)
Begin mei trekt Skoda dus echt het doek van de nieuwe Fabia. Het model verschijnt nog voor het einde van het jaar bij de dealer. Later verschijnt er zeker ook nog een Combi, al komt die naar verwachting pas in 2023 op de markt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had