Skoda Enyaq Coupé is nu eindelijk officieel
Meer dan een jaar geleden presenteerde Skoda de in Nederland commercieel uiterst succesvolle Enyaq, maar de aankondiging van Skoda’s eerste volledig elektrische model twee jaar daarvoor deden de Tsjechen met een conceptcar van een SUV Coupé. Welnu, daarvan presenteert Skoda vandaag het productiemodel. Deze Enyaq Coupé gedoopte elektro-SUV komt over enkele maanden op de markt.
Skoda is een beetje voorspelbaar als het gaat om de presentatie van conceptcars onder de naam Vision iV, want feitelijk zijn het ontleukte versies van productiemodellen. Ze gaan dus steevast in productie nadat ze door de ontwikkelingsafdeling onder handen zijn genomen. Zo ook deze Vision iV. Deze auto werd in maart 2019 op de Autosalon van Genève gepresenteerd en vormde een kijkje in de elektrokeuken van de Tsjechen. Het merk koos direct voor de populaire SUV-vorm, maar je kon er gif op innemen dat ook de Coupé onderweg naar de productielijn was. Dat werd ook bevestigd tijdens de lancering van de Enyaq in september 2020, zij het niet publiekelijk.
Coupé-offensief
Skoda doet lekker mee aan de trend van de SUV-coupé. Concerngenoten Audi en Volkswagen doen het trucje al langer. Zo levert het luxemerk de E-tron als SUV en als Sportback, plus de Q4 als E-tron en als E-tron Sportback. Bij Volkswagen kiest men voor afwijkende namen, want de coupéversie van de ID.4 heet ID.5. Bij Skoda krijgen de twee koetswerkvormen de roepnaam Enyaq. Logisch, want de technische basis is identiek. Hij meet 4,65 meter in de lengte, 1,88 meter in de breedte en 1,62 meter in de hoogte. De wielbasis is identiek aan die van de SUV, te weten 2,765 meter. Binnen deze afmetingen maakt de Enyaq Coupé gebruik van de MEB-architectuur, waarop alle elektro-auto’s van Skoda, Seat en Volkswagen zijn gebaseerd, net als de Q4 van Audi.
Mamba Green
Net als de genoemde stalgenoten loopt de daklijn van de Coupé vanaf de B-stijl af en daalt hij vanaf de C-stijl sterk, om de auto een dynamische carrosserielijn te geven. In vergelijking met de SUV lever je aan hoofdruimte in, maar Skoda compenseert het gebruikelijke verlies door de achterbank lager te plaatsen en de Coupé standaard van een (dun) panoramadak te voorzien. De zwarte afwerking maakt de auto ook optisch lager. Voor de Enyaq Coupé, die standaard over een verlichte grille beschikt, zet Skoda drie nieuwe carrosseriekleuren op de optielijst, te weten Phoenix Orange, Graphite Grey (vervangt Quartz Grey) en Mamba Green. Laatstgenoemde is alleen op de RS verkrijgbaar, terwijl de andere tinten er voortaan ook voor de SUV zijn.
Verlichte grille
Ook exclusief voor de RS is een reflector over de volle breedte van de achterzijde. Niet exclusief voor de RS is het verlaagde onderstel, want dat is ook doorgevoerd op de Sportline. De koets hangt vóór 15 mm en achter 10 mm lager boven het asfalt. De twee beschikken ook over een afwijkende grille-omlijsting en diffuser. De Sportline krijgt antracietkleurige Vega-wielen in 20-inch formaat en de RS staat op zwarte Taurus-wielen van 20-inch.
Vijf zitplaatsen en 570 liter bagage voor Enyaq Coupé
De achterklep met Skoda-benaming scharniert boven de achterruit. Eronder schuilt een bagagevolume van 570 liter. Hoewel in de basis geen achteruitgang ten opzichte van de SUV (omdat er tot de hoedenplank gemeten wordt), is er uiteraard wel verlies aan bagageliters wanneer je de bank neerklapt. Het interieur zelf biedt plaats aan vijf personen.
Twee- en vierwielaandrijving
Voor de Enyaq rolt Skoda direct een breed modellengamma uit. Aan de basis staat de 132 kW sterke achterwielaandrijver met 62 kWh-accupakket, gevolgd door de 150 kW sterke versie met 80 kWh-batterij met twee- en vierwielaandrijving. Daarboven staat de enkel als vierwielaangedreven uitvoering 80x met 195 kW sterke elektromotor. Anders dan bij de SUV komt de Coupé er ook als RS. De Tsjechen kondigden de motorversie al voor de bestaande carrosserievariant aan, maar in de Coupé wordt de topversie werkelijkheid. De RS beschikt over een elektromotor van 220 kW/460 Nm, doet 0-100 km/h in 6,5 tellen en haalt 180 km/h.
Update infotainmentsysteem
In vergelijking met de SUV voert Skoda direct een update door. De Coupé krijgt de zogeheten ME 3-softwareversie. Deze upgrade kent een geoptimaliseerde werking van de airconditioning en accumanagement. De ingreep zorgt voor een gunstiger energieverbruik. Verder wijkt de layout van het infotainmentsysteem ietwat af. Het hoofdmenu kent nieuwe iconen. Ook past Skoda de helderheid van het scherm aan, zoals ook het contrast van de achteruitrijcamera beter is geworden. Daarnaast kunnen vaak gebruikte parkeerplekken in het systeem worden opgeslagen, zodat Park Assist automatisch kan worden geactiveerd.
Video Skoda Enyaq
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?