De elektrische Skoda Enyaq is al naar de sportschool geweest
De elektrische Skoda Enyaq is nog niet op de markt verschenen of de Tsjechische autobouwer stelt al een ‘sportieve’ variant voor. Skoda stuurde de elektro-SUV namelijk al eventjes naar het krachthonk, met als resultaat de Sportline-versie.
Het gaat hierbij (nog) niet om een krachtigere of snellere versie van de elektrische Enyaq, of om de coupé-variant die later dit jaar verschijnt. De Sportline is een uitrustingsniveau dat de Enyaq enkele sportieve elementen geeft. Dat begint bij het exterieur. De grille, raamomlijsting, dakrails en diffuser zijn in het geval van de Sportline allemaal in glanzend zwart uitgevoerd. Dat geldt ook voor alle Skoda logo’s op het koetswerk, dat ook Sportline-badges draagt. Standaard krijgt deze tot nu toe meest fitte Enyaq 20-inch lichtmetaal. Een maatje groter, 21-inch, behoort tot de opties.
Zwart en grijs
Waar blauw de kleur voor elektrische auto’s is, is zwart dat voor de sportieve toevoeging van een model. Dat blijkt weer uit deze Enyaq Sportline. De interieur- en hemelbekleding zijn volledig zwart. Het dashboard heeft zwart kunstleer, grijze stiksels en carbon-look details. Ook de vloermatten hebben een grijze bies, net als de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. De pedalen hebben – uiteraard – een aluminium afwerking.
Op het gebied van motoren verandert er niets voor de Enyaq Sportline. Het betekent dat de Tsjechische broer van de Volkswagen ID.4 er met één of twee elektromotoren is. In het eerste geval is er de keuze uit een 132 of 150 kW variant. De vierwielaangedreven Enyaq 80x heeft een gecombineerd vermogen van 195 kW. Ook is er de keuze tussen verschillende batterijpakketten, die 62 of 82 kWh meten. Die zijn goed voor een rijbereik van respectievelijk 400 en 500 kilometer volgens WLTP.
Aangepast onderstel voor Enyaq Sportline
Daar blijft het niet bij voor deze Sportline. Want zoals we gewend zijn bij auto’s van de Volkswagen Groep, krijgt een sportief aangekleed model wél een aangepast onderstel met straffere veren en dempers. Dat geldt ook voor de Enyaq Sportline. Het front wordt met 15 millimeter verlaagd, de achterzijde met 10.
Welke invloed het sportpakket op de prijs van de Enyaq heeft, is nog niet bekend. De reguliere Enyaq 60 met 132 kW en een accupakket van 62 kWh kost momenteel 39.755 euro. De sterkere 80-variant, met 150 kW en een 82 kWh accu, kost minstens 47.780. Later volgt dus een versie met twee elektromotoren en vierwielaandrijving, evenals een versie met een kleinere batterij. Skoda maakt later bekend hoeveel die versies kosten én wat de meerprijs van het Sportline-pakket bedraagt. De Enyaq staat binnenkort bij de Nederlandse dealers.