Skoda Fabia komt eerst alleen met een driecilinder naar Nederland
Het duurt niet lang meer, of we zien de nieuwe en vierde generatie Skoda Fabia in vol ornaat. Voor het zover is, voorziet de Tsjechische autobouwer ons al wel in een hoop details.
Kort geleden liet Skoda een eerste teaserafbeelding van de nieuwe Fabia zien, vandaag deelt de fabrikant al foto’s vanuit alle hoeken. Het gaat nog wel om een volledig gecamoufleerde auto. Duidelijk is wel dat de Fabia een stukje is gegroeid. Het nieuwe model is 4,11 meter lang (+ 11 centimeter t.o.v. de vorige Fabia) en 1,78 meter breed (+ 5 centimeter), maar met een hoogte van 1,46 meter wél zeven hele millimeters lager dan de derde generatie Fabia. De wielbasis groeit flink, van 2,47 naar 2,56 meter. Dat heeft een positief effect op de beenruimte achterin én bagageruimte. Die meet nu 380 liter, tegenover de 330 liter in de vorige Fabia. Wie de bank neerklapt, kan 1190 liter kwijt (voorheen 1150 liter). Daarmee is-ie groter dan de huidige Volkswagen Polo, want die slokt respectievelijk 351 en 1125 liter op.
Alleen een 1,0 TSI voor de Fabia
Qua motoren zien we weinig nieuws. De nieuwe Skoda Fabia komt aanvankelijk enkel als driepitter naar Nederland. Het gaat om twee bekende 1,0-liter driecilinders, met 95 of 110 pk. In het eerste geval wordt het vermogen van de TSI-motor via een handgeschakelde vijfbak naar de voorwielen overgebracht. De krachtigere 1,0 TSI heeft optioneel een zeventraps DSG. De twee TSI’s maken de Fabia volgens Skoda zuinig, met name door de toevoeging van automatisch afsluitbare luchtopeningen in de voorbumper. Die functie bespaart tot 0,2 liter benzine per 100 kilometer, aldus Skoda. Andere aandrijflijnen voor de Nederlandse markt volgen mogelijk in een later stadium.
Verder blinkt deze nieuwe Fabia uit in veiligheid en connectiviteit ten opzichte van z’n voorganger. Het model staat op het laatste MQB A0-platform en dat brengt op dat gebied een aantal voordelen met zich mee. De b-segmenter is er straks met bijvoorbeeld adaptieve cruise control en een rijstrook assistent. Verkeersbordherkenning, een Side Assist en parkeerassistent zijn ook leverbaar op de kleine Tsjech. De nieuwe Fabia heeft daarnaast negen airbags om de veiligheid van passagiers te garanderen.
Simply Clever
En zoals we kennen van Skoda, zit de Fabia vol met allerlei handige functies. Onder de inmiddels bekende noemer Simply Clever heeft ook de Fabia een ijskrabber die in de tankdop is geïntegreerd. Maar er is meer. De rugleuning van de bijrijdersstoel is bijvoorbeeld volledig neerklapbaar, zodat het makkelijk is om lange voorwerpen te vervoeren. Onder de hoedenplank zit een flexibel en afneembaar opbergvak, en de voorstoelen bevatten kleine opbergvakken voor bijvoorbeeld smartphones van de achterste passagiers. Skoda geeft aan dat de Fabia vol zit met in totaal 43 van deze Simply Clever-elementen.
Het is nog even wachten op de complete onthulling van de Fabia. Zeker is in ieder geval dat het nieuwe model dit najaar op de Nederlandse markt komt. Goed nieuws voor de liefhebbers van de vertrouwde Fabia Combi: ook dat model keert terug voor de vierde generatie, maar laat naar verluidt tot 2023 op zich wachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace