Skoda Fabia verloochent zijn afkomst niet
Skoda mag dan onder de vleugels van de Volkswagen Groep vallen, het Duitse eigendom verloochent zijn Tsjechische afkomst niet. Op subtiele wijze maakt de designafdeling dat met de fonkelnieuwe Fabia duidelijk!
De ontwerpers van de Skoda Fabia hebben in het koetswerk van de kakelverse hatchback de Tsjechische vlag verwerkt. Drie lijnen op de voorste portieren vormen de kenmerkende driehoek. De kleuren rood, wit en blauw ontbreken. De subtiel in het plaatwerk verwerkte vlag is er in één kleur, waarvoor keuze is uit negen tinten.
Technische basis
De Fabia is compleet nieuw van de tekentafel gekomen, zoals ook de rest van de auto fonkelnieuw is. Althans, voor Skoda. De Tsjechische hatchback volgt de lijn die met de Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Audi A1 is ingezet. Hij deelt de technische basis, die bij intimi bekendstaat als het MQB A0-platform. De modulaire bodemsectie is specifiek voor de B-segmenters ontwikkeld en kent onder andere carrosserievormen als hatchbacks en SUV’s. Voor de Fabia brengt Skoda als eerste de hatchback. Een Combi staat gepland voor een later tijdstip.
Grotere rolmaat
Het platform zorgt voor een fors grotere Fabia. De rolmaat komt in de lengte nu op 4,11 meter, wat hem liefst 11 cm langer maakt dan de bestaande editie. De breedte neemt met liefst 5 cm toe tot 1,78 meter. De hoogte krijgt er nog altijd een volle centimeter bij en reikt tot 1,46 meter. Net als de bumpers staan ook de wielen verder uit elkaar, al is het verschil tussen de voor- en achteras ‘slechts’ negen centimeter. De assen liggen 2,56 meter uit elkaar. Skoda claimt dat ondanks de nieuwe bodemsectie met zijn grotere koetswerk het wagengewicht op het oude niveau is gebleven. Dat is uiteraard gunstig voor het benzineverbruik. Eveneens een rol in de brandstofconsumptie speelt de aerodynamica van de hatchback. De Fabia kent een Cw-waarde van 0,28, tegen 0,32 voor de derde generatie. Een bijdrage wordt onder andere door de actieve koelopeningen in het front geleverd. Het rooster opent en sluit automatisch.
Rij-assistenten
Skoda kleedt de Fabia rijker aan. Op de specificatielijst staan voor de eerste maal termen als Travel Assist (stuurhulp), Park Assist (automatisch inparkeerhulp) en Manoeuvre Assist (parkeerhulp met remingreep), terwijl ook een adaptieve cruise control, Lane Assist (rijbaanassistent), negen airbags, Isofix voor alle buitenste passagiersplekken en verkeersbordherkenning beschikbaar zijn. Voor de lichtunits maakt de Fabia gebruik van LED-technologie, dat ook voor de achterste lichtunits voorhanden is. Voor het eerst biedt Skoda een Virtual Cockpit aan. De gebruiker heeft de keuze om de meters in de traditionele analoge opzet in te stellen of in een Modern, Reduced, Extended of Sport lay-out te zetten. Centraal op het dashboard staat een display van desgewenst 9,2- of 10,25-inch. Zaken als een wifi-hotspot en wireless smartphone-charger en internetradio via een aanwezige eSIM zijn mogelijk.
Simply Clever
Onder de kreet Simply Clever krijgt de Fabia uiteraard een ijskrabber met profieldieptemeter. Nieuw zijn de volledig neerklapbare leuning van de voorste passagiersstoel, een usb-c-aansluiting in de binnenspiegel (voor dashcam), een pennenhouder in de middentunnel, uitneembare bekerhouder, smartphonehouders aan de achterzijde van de voorstoelen en een opbergmogelijkheid onder de hoedenplank. Ook handig is een interieurlampje achterin dat de voorste inzittenden kunnen bedienen.
Slechts twee aandrijflijnen
Voor de compacte middenklasser heeft Skoda vijf aandrijflijnen in petto, maar de Nederlandse importeur beperkt zich tot twee mogelijkheden. Beide beschikken over een 1,0-liter driecilinder met turbo. Het vermogen bedraagt voor de basisversie 95 pk, die met tussenkomst van een handbak via de voorwielen op de weg worden overgezet. Een tree hoger in het motorenprogramma staat hetzelfde blok, maar dan met 110 pk en optioneel een automatische transmissie. De driepittertjes halen hun benzine uit een 40 liter-tank. Tegen meerprijs monteert het merk een 50 liter tank.
Skoda lanceert de Fabia vandaag, maar de marktintroductie staat voor september gepland. De Fabia debuteert als vijfdeurs hatchback. De Combi laat nog lang op zich wachten. De nieuwe Fabia is de vierde generatie sinds 1999.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace