Skoda Kodiaq zet in op ruimte
Zeven zitplaatsen, een bagageruimte van maximaal 2.065 liter en een verschuifbare achterbank. De 4,70 meter lange Skoda Kodiaq biedt geheel volgens de merktraditie weer zeer veel ruimte.
De Skoda Kodiaq is onderdeel van het grote SUV-offensief van de Volkswagen Group. Het is ook meteen de ruimste SUV die gebaseerd wordt op het MQB-platform. Puur ter illustratie: de Audi Q2 maakt ook gebruik van het platform, maar is maar liefst 50,6 centimeter korter dan de Kodiaq. Daarvan zit echter ‘slechts’ negentien centimeter in de wielbasis.
Zevenzitter
Standaard heeft de Kodiaq vijf zitplaatsen, maar optioneel kun je de grote SUV ook met zeven stoelen krijgen. Daarmee is het de eerste zevenzitter van de Tsjechen. Laat je de achterste zitrij naar beneden, dan heeft hij een bagageruimte van 720 liter. Klap je ook de achterbank naar beneden, dan wordt dat zelfs 2.065 liter. Daarmee is hij nog ruimer dan de Superb Combi, die het met 1.950 liter moet stellen. De achterbank is achttien centimter te verschuiven en zo kun je kiezen voor maximale beenruimte of maximale bagageruimte.
LEES OOK: SKODA KODIAQ SCHUWT OFFROADCONDITIES NIET
Motoren
De Skoda Kodiaq wordt geleverd met vijf verschillende motoren met vermogens tussen de 125 pk en 190 pk. De 1.4 TSI met 125 pk en 200 Nm is de lichtste benzinemotor, gevolgd door de 1.4 TSI met 150 pk en 250 Nm. De sterkste benzinemotor is voorlopig de 180 pk en 320 Nm sterke 2.0 TSI. Dieselen kan met twee 2.0 TDI’s, waarvan de eerste 150 pk en 340 Nm heeft en de meest krachtige 190 pk en 400 Nm. Ze zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar optioneel ook uit te rusten met een zes- of zeventraps DSG-versnellingsbak. Ook vierwielaandrijving is optioneel leverbaar op de 1.4 TSI met 150 pk, de 2.0 TSI en de sterkste 2.0 TDI. Combineer je vierwielaandrijving met die laatste motor, dan mag de auto 2.500 kilogram trekken.
Techniek
De grote SUV wordt leverbaar in drie verschillende uitvoeringen, Active, Ambition en topmodel Style. Bij de eerste twee staat hij op 17 inch lichtmetalen wielen, bij de Style zijn dat exemplaren van 18 inch. De auto wordt leverbaar met alle mogelijke assistentiesystemen: adaptieve cruise control, een noodremsysteem, dodehoeksensoren, noodhulpsysteem (als de bestuurder niet kan reageren, kan de auto zichzelf tot stilstand brengen) en Tow Assist (helpt bij het manoeuvreren met een aanhanger). Ook op het gebied van infotainment heeft het merk stappen gemaakt. Een 6,5 inch touchscreen is standaard en je kunt ook een exemplaar van 8 inch krijgen. Het scherm is gemaakt van glas, zodat het werkt als bij een smartphone. Een opvallende functie is het In Car Communication-systeem, dat normaal gesproken in de meest luxe limousines wordt geleverd. Het systeem zorgt ervoor dat het stemgeluid van de bestuurder en voorpassagier versterkt wordt via de speakers, zodat de achterpassagiers het ook goed kunnen horen.
Begin 2017 komt de Skoda Kodiaq op de markt en eind september maakt hij eerst nog zijn showdebuut op de Autosalon van Parijs. De prijzen zullen later bekendgemaakt worden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8