Eerste test en eerste plug-in hybride Skoda Superb
We reden al met de 1,5 TSI ACT-versie van de vernieuwde Skoda Superb, maar hoewel dit de voorspelde bestseller is, komt Skoda met meerdere varianten. Een daarvan is bijvoorbeeld een plug-in hybride: de Skoda Superb iV
Skoda vond het hoog tijd om de Superb van een opfrisbeurt te voorzien. Het resultaat is minimale verschillen in de looks, maar grotere veranderingen onderhuids. De nieuwe Skoda Superb iV is de eerste plug-in hybride van het merk. Die bestaat uit een 1.4 TSI in combinatie met een elektromotor. Het systeemvermogen komt daarmee op 160 kW/218 pk. Wil je alleen elektrisch rijden, dan sta je na 55 kilometer stil. De totale actieradius van de iV die vanaf januari 2020 bij de dealers staat, bedraagt 850 kilometer. De toegevoegde techniek gaat overigens wel ten koste van de bagageruimte. De andere motoriseringen zijn al leverbaar na de zomer.
Diesel
Andere grote veranderingen ten opzichte van de derde generatie die in 2015 op de markt kwam, zitten vooral onderhuids. Zo debuteert er een nieuwe EVO-generatie dieselmotoren van de Volkswagen-groep in de Skoda Superb ondanks het feit dat diesels fors in populariteit zijn gedaald. De 2.0 TDI met 150 pk is daar de eerste representant van. Verder is de Superb de eerste Skoda met Full LED Matrix-koplampen. Deze maken het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder tegenliggers te verblinden. Ook op het gebied van veiligheid biedt Skoda een hoop ‘nieuwe’ systemen aan in de Superb. Denk hierbij aan Predictive Cruise Control, Side, Emergency en Front Assist en Predective Pedestrian Protection.
We blijven aan de binnenkant, want daar is het net even wat chiquer geworden. Nieuwe chromen accenten, contrasterende stiksels en verlichte opbergvakken maken volgens Skoda van de Superb een topmodel. Aan de buitenkant is er niet heel veel veranderd. Skoda zegt zelf dat het uiterlijk ‘scherper is dan ooit’, maar je moet goed kijken om de verschillen met het vorige model te zien. Zet je ze naast elkaar, dan zie je dat de koplampen een fractie dunner zijn geworden en nu doorlopen tot aan de grille. Aan de achterzijde zie je een chromen strip met daarin de merknaam voluit geschreven over hele breedte van de auto.
De rijervaring
Wat goed is, moet je niet veranderen dacht Skoda terecht en daar waren we het mee eens. We waren immers al behoorlijk content met de vorige Superb. Dit is de derde generatie, maar de modelnaam is al sinds 1934 in gebruik. Bij de moderne Skoda Superb waren veel value-for-money en een heel ruim interieur met dito bagageruimte de sterke punten en dat is ook bij deze vernieuwde Skoda Superb zo gebleven.
De 1.5 TSI ACT viercilinder die wij reden, is een goede match met de 4.87 meter lange Skoda. Je voelt wel dat je niet met de allersterkste motor op pad bent. Toch zit er in deze 1455 kg zware hatchback genoeg tempo (topsnelheid 220 km/h). Van de cilinderuitschakeling (ACT) merk je niets. Het systeem bespaart echter wel brandstof door twee cilinders uit te schakelen als je niet teveel kracht vraagt. De rijervaring is verder vooral comfortabel omdat de motor stil presteert en de onderstelafstemming mooi allround is.