Skoda niet bang voor opmars Chinese auto’s
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2F230316-apc-martin-jahn_59053db6-jpg.jpg)
Skoda liet eind april vier nieuwe elektrische auto’s van het merk zien. De fabrikant investeert 5,6 miljard euro in elektrische mobiliteit, maar weet ook dat de concurrentie van Chinese auto’s groot gaat zijn.
Hoewel nog lang niet iedereen bereid is om met een auto uit China te rijden, laat bijvoorbeeld MG met de 4 Electric zien dat het Europese concurrenten kan verslaan. Bijvoorbeeld in deze dubbeltest met de DS 3.
Europese merken gaan lijden onder opmars Chinese auto’s
Martin Jahn, directeur sales & marketing bij Skoda, ziet de opkomst van Chinese auto’s als bedreiging voor veel gevestigde merken. “We gaan hoe dan ook zien dat Europese merken, die nu dit segment bedienen, hieronder gaan lijden”, zegt hij tegen Autovisie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F05%2FSculptures-overzicht-3.jpg)
Jahn stelt dat Skoda kwaliteitsauto’s moet bouwen en een sterk merk moet blijven om de Aziatische concurrentie, met name uit China, het hoofd te kunnen bieden. “De prijsconcurrentie heeft een grens, we moeten winst maken op de EV”s om de transitie te financieren en de gigantische investering terug te verdienen.”
Skoda heeft zelf geen grootse plannen om de wereld te veroveren of grote Aziatische markten te bedienen. “We focussen wel op marken als India en Vietnam, maar onze hoofdmarkt is Europa en dat zal ook zo blijven”, stelt Jahn.
Einde van brandstofmotor
“We gaan met Skoda niet zo snel mogelijk een EV-merk worden”, zegt Jahn. “In ons deel van Europa gaat de transitie sowieso trager. (…) Ik verwacht echter niet dat we nog nieuwe brandstofmotoren gaan produceren. De huidige blijven zo lang mogelijk aangepast worden aan de uitstootnormen. De motoren van Volkswagen/Skoda zijn met geringe aanpassingen bovendien geschikt te maken voor synthetische brandstoffen. De elektrische auto’s, zoals de Elroq, zijn tot 2035 elektrische equivalenten van een bestaande brandstofvariant. Na 2035 worden het er waarschijnlijk de vervangers van”, zo concludeert het lid van het Skoda-management.