Minst sportieve Skoda Octavia RS tóch naar Nederland
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Foctavia-rs-15.jpg)
Toen Skoda de sportieve Octavia RS iV vorig jaar aankondigde, werden wij Nederlanders al teleurgesteld. Er was sprake van dat de auto niet z’n weg naar ons land zou gaan vinden. Dat blijkt nu anders, want het model is per direct te bestellen.
Dat meldt de importeur vandaag. De sportieve PHEV van Skoda is per direct te bestellen. De Octavia RS iV staat op de prijslijst vanaf 42.390 euro. Voor de Combi dient 43.790 euro overgemaakt te worden.
Business
Het gaat in beide gevallen om de Business-uitvoering. Dat is dan ook de enige uitvoering die de Nederlandse importeur in ons land gaat aanbieden. Die versie heeft zwarte 18-inch lichtmetalen wielen, led-koplampen, getinte ruiten achter en een in zwart afgewerkte grille en buitenspiegelkappen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Foctavia-rs-09.jpg)
Dat alles komt bovenop de standaarduitrusting die de RS van zichzelf al heeft. Op exterieurniveau gaat het om een RS-bumperpartij en een achterspoiler. Binnenin plaatsen de Tsjechen sportstoelen met RS-logo’s en rode stiksels, een leren sportwiel, led-interieurverlichting, alcantara deurbekleding, lichtmetalen pedalen, zwarte hemelbekleding en enkele accenten met een carbon-look.
Plug-in hybride
De nieuwe Skoda Octavia RS heeft voor het eerst (ook) een PHEV-aandrijflijn. Het hart wordt gevormd door de bekende 1,4-liter TSI, die wordt bijgestaan door een elektromotor. Samen zijn ze goed voor 245 pk en 250 Nm aan koppel. Sprinten naar 100 km/h neemt 7,3 tellen in beslag, terwijl de acceleratie stopt bij 225 km/h. Een accu van 13 kWh maakt een elektrische actieradius van 60 kilometer op papier mogelijk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Foctavia-rs-11.jpg)
Dat is een bekende aandrijflijn, want we kennen ‘m al uit de Passat GTE. Toch moet deze Octavia RS wel degelijk sportiever zijn dan z’n Duitse broer, en dus geeft Skoda ‘m een sportonderstel, progressievere stuurbekrachtiging én een zogenaamde sound generator die een nep maar iets opwindender geluid moet produceren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F01%2Foctavia-rs-iv-combi-sme-08.jpg)
Meerdere RS’en
Klinkt als goed nieuws dus, de komst van deze Octavia RS iV. Maar fans van de écht sportieve Skoda’s kunnen hun hart nog steeds niet ophalen in ons land. Want deze stekkerhybride, die in de basis dus gelijk is aan de reeds bekende Passat GTE, is niet de enige sportieve versie die Skoda van de Octavia bouwt. De Tsjechen produceren namelijk ook Octavia RS zónder elektrohulp. Het gaat dan om de 2,0-liter TFSI en TDI, met respectievelijk 245 en 200 pk. Vooral het koppel (370 en 400 Nm) is een stuk hoger dan dat van de iV. Op de optielijst staan dan bovendien vierwielaandrijving, optionele sperdifferentiëlen en een handgeschakelde zesbak. Dat maken die RS’en tot auto’s waar de liefhebber écht een beetje warmer van wordt. Maar helaas: die versies komen zeker niet naar ons land. Althans, niet via de officiële importeur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had