Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 24 jan 2020
Leestijd: 2 minuten

Skoda Octavia RS krijgt met stekkeraansluiting een primeur

Voor het eerst in de geschiedenis krijgt een RS-model van Skoda een geëlektrificeerde aandrijflijn. De Tsjechische autobouwer presenteert de Skoda Octavia RS op de autosalon van Genève.

Skoda gebruikt al decennia lang het RS-label op hun modellen om de prestaties van de topmodellen te benadrukken. Ook de nieuwe Skoda Octavia komt er in zo’n RS-uitmonstering, maar krijgt nu voor het eerst ook een stekkeraansluiting. Hij krijgt de naam iV mee, om aan te geven dat het om een geëlektrificeerd model van Skoda gaat. Het betekent dat hij z’n aandrijflijn deelt met die van de aankomende Volkswagen Golf GTE.

In de neus komt een 1.4-liter TSI-motor te liggen die wordt bijgestaan door een enkele elektromotor. Samen zijn ze goed voor 242 pk en 400 Nm. De gebruikelijke sprint naar de 100 km/h is zo in 7 seconden geklaard. Het accupakket met een capaciteit van 13 kWh zorgt ervoor dat de sportiefste Octavia zo’n 55 kilometer volledig elektrisch kan rijden.

Gewicht

Wie niet van zo’n stekkeraansluiting en meer gewicht houdt, kan waarschijnlijk ook ‘gewoon’ kiezen voor een Octavia RS met enkel een conventionele verbrandingsmotor. Denk daarbij aan de 2.0-liter benzinemotor die ook al verkrijgbaar is in de huidige generatie. Die krachtbron levert 220 pk en 350 Nm. Iets minder dan de stekkerversie dus, al is ‘ie ook zo’n 200 kg lichter dan die auto.

Skoda Octavia RS

Superb

De Octavia is overigens niet de eerste plug-in hybride van het merk. Die eer is voorbehouden aan de nieuwe Superb iV. Dat model heeft dezelfde aandrijflijn als de Volkswagen Passat GTE, met een systeemvermogen van 218 pk en 400 Nm. Allemaal niet verrassend, totdat je naar de prijs gaat kijken. Het verschil met de Passat GTE is namelijk groot, terwijl het verschil met een reguliere Octavia (1.5 TSI) relatief klein is. De Combi begint als instapper namelijk bij €41.890 (met DSG), terwijl de instapversie van de Superb iV al bij €42.450 begint. Wel moet je als iV-rijder wat bagage inleveren: de stekkerversie neemt 510 in plaats van 660 liter mee.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.