Skoda-plafond drukt 2018-resultaat
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-een-miljoen-2018.jpg)
Met een productievolume van exact 1.285.269 auto’s wist Skoda voor het vijfde jaar op rij een nieuw record neer te zetten. Echter, de afzet had hoger kunnen liggen, zo geeft de topman van het merk aan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fskoda-scala-productie-1.jpg)
Bernhard Maier, CEO van Skoda Auto, is blij met het resultaat over 2018, want “we hebben meer auto’s dan ooit afgeleverd”. Maar de topman is zich ervan bewust dat het verkooprecord hoger had kunnen liggen. “We hadden vorig jaar meer dan 100.000 auto’s extra kunnen afleveren als we geen problemen met de productiecapaciteit hadden gehad “, aldus Bernhard Maier. Volgens de CEO had het concern 10% meer auto’s kunnen bouwen dan gerealiseerd.
Bottleneck
Voor Skoda, dat in september zijn 21 miljoenste auto bouwde, waren de carrosserie- en assemblageafdelingen van de twee belangrijkste fabrieken Mlada Boleslav en Kvasiny in Tsjechië de bottleneck. Uit de faciliteiten rollen bijvoorbeeld de Fabia, Octavia, Karoq en Kodiaq. Skoda besteedt al productie uit aan Volkswagen, dat een deel van de Karoq-productie voor zijn rekening neemt. Skoda daarentegen maakt voor Seat de Ateca en Toledo.
Extra fabriek
De fabrikant wil een nieuwe fabriek in Tsjechië neerzetten, maar die faciliteit moet ook andere merken van moederconcern Volkswagen maken. Later dit jaar neemt de onderneming daarover een besluit. De producten van Skoda worden buiten Tsjechië in bijvoorbeeld Duitsland, Slowakije, India, Rusland en China gemaakt.